I august lanserte Arbeiderpartiet reklamekampanjen som skulle gjøre «Taxi-Jens» til et begrep under valget 2013.
Stuntet fikk rekordstor oppmerksomhet internasjonalt, og førte også til en stor debatt her hjemme, da det kom fram at flere av passasjerene fikk betalt for å stille opp i reklamevideoen.
Hva husker du fra valgkampen? Kom med dine innspill nederst i denne saken
Forvirret over hva som skjer når du stemmer? Hør P3-Ronny forklare valget
Vanskelig å følge med
Eksperter NRK har snakket med mener valgkampen har vært uoversiktlig.
– Årets valgkamp har vært mer fragmentert enn tidligere. Det er så mange plattformer for valgkamp at det er vanskelig å få oversikt, sier Anders Jupskås, statsviter ved Universitetet i Oslo og valgekspert for NRK under stortingsvalget.
Han er enig i at både Jens Stoltenbergs’ taxi-stunt, samt Erna Solbergs avbrytelse av NRK-intervjuet om formueskatt, er noe folk kommer til å huske, men syns også politikerne har klart å løfte fram noen temaer som står igjen.
Husker du dette? Se Erna avbryte intervjuet om formueskatt
Eller kanskje du husker Jan Bøhler? Se Ap-toppens Groruddal-hyllest
– Vi vil sikkert også huske en overspent ektemann som kvitrer om at NRKs programledere bør permitteres midlertidig. Alt fokuset på de unge har også preget denne valgkampen både gjennom aviskampanjen Min stemme og NRKs Leo Ajkic– serie, sier han.
Leo: «Trur isje det e lov å stemme naken»
– Dette har vært et klassisk velferdsår med fokus på helse, eldreomsorg og skole. Det har også vært en del saker om økonomisk politikk. Handlingsregelen, og særlig formueskatten har vært debattert flere ganger. Miljø har også vært viktig, og ble et av de store temaene i den avsluttende partilederdebatten. Temaet om Norge er avhengig av olje berører både økonomi og miljø, sier Jupskås.
Kampanje: – Ap vant valgkampen
Tidsskriftet Kampanje kåret denne helgen Arbeiderpartiet og statsminister Jens Stoltenberg til vinneren av årets valgkamp.
«Partiet får prisen fordi det gjennom en lang valgkamp har hatt et tydelig og konsekvent budskap. Stoltenberg eier og formidler budskapet med stor troverdighet» uttaler juryleder i Kampanje, Terje Svabø.
Kampanje-redaktør Knut-Kristian Hauger kaller valgkampen 2013 for tidens mest uoversiktlige.
– Den har vært veldig fragmentert. All mediene lager sin egen valgkamp, partiene kjører sin egen valgkamp, også har du enda et lag på sosiale medier. Mange fortellinger pågår samtidig, og i tillegg er det en voldsom satsing på meningsmålinger, sier han.
– Det har vært mange valgkamper, mye tall og mange som har ment mye, ofte.
Miljø og metode
Både Anders Jupskås og Knut-Kristian Hauger sier det er liten tvil om at Miljøpartiet de grønne for alvor har havnet på det politiske kartet i 2013, og i tillegg står igjen som den store miljøvinneren.
– Jeg skrev en artikkel allerede i februar om at de kom til å bli store under dette valget. De grønne har klart å skape en ny dynamikk i debatten om miljø under denne valgkampen, sier Jupskås.
Han peker også på at valgkampen 2013 har vært preget av medienes metodebruk.
– Undersøkelsen til TV 2 om eldreomsorg og NRKs undersøkelse om norsk beredskap etter 22. juli, skapte begge en diskusjon om metodebruk. Særlig TV 2-eksempelet gjorde at slett metodebruk førte til at hele debatten om eldreomsorg ble borte, sier statsviteren.
Markerer du valgdagen på en spesiell måte? Tips oss!
Erna og Jens
Anders Jupskås peker også på det nye i at to personer har fått mest fokus.
– Dette er en valgkamp som, mer enn tidligere, har vært fokusert på de to statsministerkandidatene Jens og Erna, sier han.
Kampanjeredaktør Knut-Kristian Hauger tror også at mange kommer til å huske valget 2013 som et valg mellom Erna Solberg og Jens Stoltenberg.
– Debatten mellom disse to vil nok stå igjen. Det har vært en amerikansk valgkamp på mange måter, et valg mellom to sjefer, sier Hauger.
I sin partikåring peker Kampanje på at flere partier ikke har klart å markere seg.
– Vi trakk blant annet frem SVs hastepressekonferanse om at sosialistene var i ferd med å bli utryddet, som en litt flau del av valgkampen, sier Hauger.
Bladet mener at Miljøpartiet de grønne er en klar valgkampvinner.
– De har fått nasjonalt gjennomslag for første gang. Det er tydelig at det har truffet en nerve i befolkningen, sier redaktøren.
Savner innvandring og utenriks
Anders Jupskås nevner innvandring og beredskap som saker som har «druknet».
– Jeg vil si at både beredskap, innvandring og norsk utenrikspolitikk, inkludert deltagelse i krig, har vært overraskende lite debattert. Men det er vanlig at en valgkamp preges av hjemlige temaer. Åtte år med SV i regjering har nok også ført til det er lite utenriksopposisjon på Stortinget, sier han.
YTRING: Stuntene overskygger politikken
NRK FØLGER VALGET: Les alt om resultatene og se reaksjonene her
Hva husker du? Si din mening i kommentarfeltet