NRK Meny
Normal

– Knut Arild har utviklet seg mest på Facebook

Knut Arild Hareide er partilederen som har utviklet seg mest på Facebook. Likevel har alle stort forbedringspotensiale, viser ny undersøkelse.

Knut Arild

Knut Arild Hareide har gått fra å være ukomfortabel til å virke som han trives, sier Cecilie Staude som har analysert alle partiledernes innsats i sosiale medier. Foto: Facebook/Knut.Arild.Hareide

Foto: Facebook/Knut.Arild.Hareide

Cecilie Staude, høyskolelektor Handelshøyskolen BI

Høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, trekker frem Knut Arild Hareide (KrF) som en partileder som lykkes på Facebook i sin undersøkelse.

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

– Det er vanskelig å utpeke en «vinner» fordi alle har blitt bedre, forteller høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude.

– Likevel vil jeg trekke frem Knut Arild Hareide (KrF) som har gått fra å være ukomfortabel til å se ut som han trives, fortsetter Staude.

Sammen med Svein Tore Marthinsen har hun utarbeidet en analyse av partilederne i sosial medier.

For skal politikerne engasjere velgerne nå, må de være synlig på sosiale medier. Særlig er Facebook viktig for å øke interessen om politikk og å få opp valgdeltakelsen blant førstegangsvelgere.

– Politikerne har forstått viktigheten av sosiale medier, men de har ikke tatt ut potensialet ennå, sier Staude. Mange politikere har fortsatt en enveis dialog med følgerne i stedet for å kommunisere med dem, mener hun.

Ida Aalen

– Når vi vet at 90 prosent av folk under 29 år sier at Facebook er deres viktigste nyhetskilde, viser dette hvor avgjørende det er for politikerne å satse på sosiale medier i valgkampen, sier seniorrådgiver Ida Aalen i Netlife research.

Foto: Anne Cecilie Remen/NRK

– Når vi vet at 40 prosent av folk under 29 år sier at Facebook er deres viktigste nyhetskilde, viser dette hvor avgjørende det er for politikerne å satse på sosiale medier i valgkampen, sier seniorrådgiver Ida Aalen i Netlife research.

Få behersker Facebook

– Og det er bare så synd at få politikere behersker Facebook. Mange er flinkere på Twitter, men der treffer de bare eliten og meningsfeller ikke det brede lag av folket som på Facebook, sier Cecilie Staude.

Hun mener politikerne bruker Facebook som et utstillingsvindu for sin politikk og at de i mindre grad er i samtale med følgerne.

En feil politikerne gjerne gjør på Facebook er å komme med lange resonnementer i statusoppdateringene, med det viktigste budskapet sist.

Poenget må komme først, ikke som sist i en politisk debatt, hvor politikernes venter med gode peong til slutt for å få applaus, mener både Aalen, Staude og Marthinsen.

– Dessuten, sier Aalen, politikerne må bli flinkere til å fortelle følgeren sine hvordan de kan være med å vinne valget for politikerne. Slik skaper de engasjement.

Gi av deg selv

– Det er gjennomgående at hver partileder har mer å hente ved å være mer i dialog med velgerne sine, sier Staude.

Gi av deg selv og ikke vær så kjedelig, er Ida Aalens råd til politikerne om de skal lykkes i sosiale medier. Aalen mener at politikerne er altfor saklige og upersonlige når de skal kommunisere med sine velgere.

– Dette skaper ikke engasjement, sier Aalen.

I en rapport som NRK har fått tilgang på, har spesialister på sosiale medier, Cecilie Staude og Svein Tore Marthinsen, vurdert politikernes innsats på Facebook. Dommen for hver partileder lyder som følger:

Les også: Jensen og Stoltenberg i Twitter-duell

Les også: Stoltenberg mange Twitter-følgere

Jens Stoltenberg: God enveiskommunikasjon

– Jens Stoltenbergs snakker mest til oss på Facebook, og nesten aldri med. Men enveiskommunikasjon er ofte god.

Jens på Facebook

Jens Stoltenberg, Ap. – Jens Stoltenbergs snakker mest til oss på Facebook, og nesten aldri med, sier Staude. Et forsøk på å skape dialolg, kanskje?

Foto: Facebook/jensstoltenberg

Det er ofte et underliggende politisk budskap i innholdet hans, noen oppdateringer er også upolitiske eller statsministeraktige, hvor han hever seg over partipolitikken, sier Staude og Marthinsen om Stoltenbergs innsats på Facebook.

Jens Stoltenberg har 314.000 følgere på Facebook.

Les også: Slakter Stoltenbergs Twitter-stunt

Erna Solberg: Stor fremgang

Erna Solberg

Erna Solberg, Høyre. – Aktiviteten på Facebook fått et noe mer personlig preg. Erna virker tryggere på hvilke sider av seg selv hun vil vise frem, sier Cecilie Staude.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

Aktiviteten til Høyres leder Erna Solberg på Facebook har fått et noe mer personlig preg, kommer det frem i undersøkelsen.

– Erna virker tryggere på hvilke sider av seg selv hun vil vise frem. Hun takker for innspill, men kunne vært bedre på å delta på en måte som tilfører samtalene gjensidig verdi i kommentarfelte, skriver Staude og Marthinsen om Solbergs innsats på Facebook.

– På Twitter er Erna Solberg poengtert og saklig, men på Facebook er hun omstendelig og ikke så spissorientert, sier Aalen.

Erna Solberg har 25.700 følgere på Facebook.

Siv Jensen: Tydelig og personlig

– Siv Jensen har en godt oppdatert side på Facebook med mye og regelmessig posting av innhold. Hun skiller seg ut ved å skrive med et mer personlig tilsnitt, som ofte godt får fram hva partilederen mener og hvorfor.

Les også: Mer spennende etter enn før valget

Siv

Siv Jensen, Frp. – Jensen klarer å være personlig på Facebook uten at det er krampaktig, sier Ida Aalen.

Foto: Facebook/Siv.Jensen

Engasjementet er åpenbart brennende, noen ganger i form av ren tekst, men hun varierer også med bilder og video. Oppdateringene skaper et stort engasjement gjennom mange kommentarer og delinger. Denne siden ved kommunikasjonen hennes er bra, forteller Staude og Marthinsen.

– Likevel er Jensen, som flere av partilederne, ofte fraværende i kommentarfeltet på Facebook. Hun ønsker at vi andre bør følge med på det hun foretar seg, men viser lite nysgjerrighet på hva andre er opptatt av, forteller ekspertene.

– Jensen klarer å være personlig på Facebook uten at det er krampaktig, som for eksempel ved å gi et glimt av en stortingsmiddag, eller at hun ser på Grand Prix. Mye fremstår som om det kunne vært Siv Jensens helt private konto, men tror det private treffer kjernevelgerne hennes, sier Aalen om Jensens innsats på Facebook.

Siv Jensen har 84.000 følgere på Facebook.

Knut Arild Hareide: Størst fremgang

Knut Arild

Knut Arild Hareide, KrF. – KrF-lederen virket svært famlende i de nye mediene i starten og så ikke ut til å trives noe særlig. Nå har han fått mye mer dreis på sosial kommunikasjon, sier Aalen.

Foto: Facebook/Knut.Arild.Hareide

– KrF-lederen virket svært famlende i de nye mediene i starten og så ikke ut til å trives noe særlig. Nå har han fått mye mer dreis på sosial kommunikasjon.

Fra å være en ren enveispolitiker som bare brukte sosiale medier kun til å kommunisere ut sitt budskap på en upersonlig måte, bruker han nå både Facebook og Twitter til å involvere og samtale med folk og formidle ting med personlighet, konkluderer Staude og Marthinsen.

– Hareide byr på seg selv på Facebook, inviterer og deltar i dialogen med velgere og partifeller, og er kanskje den av partilederne våre som er rausest med å fremheve og gi kred til andre politikere i sosiale medier.

Bloggen til Knut Arild Hareide derimot, har ligget brakk siden august 2011, sier Staude.

Knut Arild Hareide har 18.000 følgere på Facebook.

Audun Lysbakken: Sliter med dialogen

– Han er velformulert og er en god formidler og deltar i politiske diskusjoner på Facebook. Men dialog er generelt noe han har forbedringspotensial på, sier ekspertene.

Lysbakken

Audun Lysbakken, Sv. Lysbakken har forbedringspotensial når det gjelder dialog, sier Staude.

Foto: Facebook/audunlysbakken

Å være personlig er noe som synes å sitte langt inne hos ham, skriver Staude og Martinsen.

Til tross for Lysbakken er yngst av partilederne har han greid å rekruttere få følgere på Facebook. Han har bare 5300 personer som liker siden sin.

Liv Signe Navarsete: Utydelig

Senterpartileder Liv Signe Navarsete har enda færre følgere enn Audun Lysbakken.

– Liv Signe Navarsete er generelt god på å tilføre «lekerne» sine verdi gjennom disse glimtene, med en touch av personlighet som tidvis fungerer veldig bra, skriver Staude og Maritnsen i sin rapport.

Likevel hevder forfatterne at hun langt svakere på å åpne opp for å bli tilført noe av dem som følger henne.

Liv Signe

Liv Signe Navarsete, Sp. – Navarsete er utydelig med hva hun vil på Facebook, sier Ida Aalen, som mener hun bruker det mer som en «reisedagbok».

Foto: Facebook/spdama

– Navarsete er utydelig med hva hun vil på Facebook, sier Ida Aalen, som mener hun bruker det mer som en «reisedagbok».

– Det er mye deling av hvor hun er, hvem hun møter, men påfallende lite om hvilken politikk de snakker om. Man kan for eksempel få et glimt fra fiskerlaget i Sogn og Fjordane, uten at det knyttes til politikken, forteller Aalen.

Liv Signe Navarsete har bare 2130 følgere på Facebook.

Se Navarsetes Facebookside her

Trine Skei Grande: Aktiv og god

– Venstres leder er den som scorer høyest på samtale. Hennes hovedutfordring er å skape mer innhold som tilfører noe og som oppleves interessant av hennes følgere. Skei Grande har mer å gå på når det gjelder å invitere følgerne inn til samtale, hevdes det i rapporten.

– Det er fortsatt forbedringspotensial for Skei Grandes Facebookside. Siden fungerer mer som utstillingsvindu for egne partisaker enn å invitere velgerne inn til samtale.

Skei Grande

Trine Skei Grande, Venstre. – Venstres leder er den som scorer høyest på samtale. Hennes hovedutfordring er å skape mer innhold som tilfører noe og som oppleves interessant av hennes følgere, sier Staude.

Foto: Facebook/trinesg

Skei Grande skal likevel ha ros for å følge godt opp i kommentarfeltet. Bloggen til partilederen er tydelig nedprioritert, kun fire innlegg er postet så langt i år, sier Staude.

– Skei Grande tør å være tydelig og svarer på kommentarer. Det tilfører velgerne verdi, forteller Aalen.

Skei Grande er aktiv, men har ikke lyktes med å få flere enn 8300 følgere på Facebook.

Hanna Marcussen: Lovende start

Miljøpartiet de Grønne har ingen partileder, men to talspersoner. Mens Harald Nissen er fraværende i sosiale medier, har Hanna Marcussen både Facebook-side, Twitter-konto og egen blogg.

– Hanna Marcussen har for kort historikk på Facebook til å vurdere utviklingen. Men hun har startet ganske lovende. Hanna viser blant annet noen gode tegn på bra visuell formidling med bilder som skiller seg noe ut fra mange av de klassiske politikerbildene vi ellers ser.

– MDGs talsperson har hatt en twitterkonto siden 2009. Drøyt 400 tweets på fire år er laber frekvens. Det er synd at hun ikke er mer til stede, for det lille hun gjør her er langt i fra ueffent. Hun responderer bra og, i kraft av sin posisjon og være den hun er, tilfører hun informasjon og poeng gjennom sine tweets som ingen andre tvitrere kan gi. Det er imidlertid stort sett andre som inviterer henne til dialog, hun tar få initiativ selv.

Hanna Marcussen har 2018 følgere på Facebook.

Hanna Marcussen i Miljøpartiet de Grønne på Twitter
Foto: Skjermdump fra Twitter

Bjørnar Moxnes: Ønsker ikke involvere

– Facebook-siden til Moxnes (Rødt) er noe bedre på dialogbiten, og Moxnes deltar i alle fall noen ganger. Mange av Moxnes sine statusoppdateringer handler om saker hentet fra tradisjonelle medier som han kommenterer. Gjerne ledsaget av et bilde av et avisutklipp, skriver Staude og Martinsen om den ferske partilederens innsats.

moxnes

Bjørnar Moxnes i Rødt. – Det finnes et par tilløp til personliggjøring, men jevnt over er bildene kjedelige, skriver Staude og Marthinsen i sin rapport.

Foto: Facebook/b.moxnes

– Det finnes et par tilløp til personliggjøring av bildene som blant annet viser at han leser bok om Hugo Chávez på stranda, men jevnt over er bildene kjedelige.

Han informerer gjerne om debatter han skal i, men spør ikke andre Facebook-brukere om de har noen poenger som han kan ta med seg inn i debattene. Ønske om å involvere andre virker fraværende, avslutter ekspertene.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Valgresultat banner» i nytt vindu

Les mer om stortingsvalget