– I fremtiden kan vi rett og slett ikke basere oss på at vi alle skal kjøre i bil ut av byene, slippe ut masse klimagasser og i tillegg tappe bysentrumene for handel, sier Bård Vegar Solhjell til NRK.
Derfor vil han tvinge alle fremtidige kjøpesentre i Norge til å etablere seg inne i - eller i umiddelbar tilknytning - til et bysentrum.
Bygging av nye kjøpesentre eller større varehus utenfor bysentrum og tettsteder blir forbudt ved lov.
Forslaget er ikke bare en løs idé, men blir onsdag denne uken sendt ut på høring fra Miljøverndepartementet. Regjeringen tar sikte på å gjøre forbudet til gjeldende politikk så raskt som mulig.
Sentre tapper bysentrum for kunder
Miljøvernministeren har ifølge ham selv jobbet med forslaget i rundt ett års tid, og baserer det drastiske tiltaket blant annet på en foreløpig upublisert rapport fra konsulentbyrået Asplan VIAK.
– Vi ser over hele landet at byene våre systematisk tappes for sentrumshandelen. Det er kjempeviktig å holde liv i byene, og handelen er kjernen i dette, mener Solhjell.
NRK har fått lese rapporten, som dokumenterer en til dels dramatisk omsetningsnedgang for detalj- og varehandelen i en rekke norske bysentrum de siste årene.
Kristiansand sentrum er blant de hardest rammede. Her har man opplevd en omsetningssvikt på 12 prosent siden 2004. Mye av svikten tilskrives konkuranse fra kjøpesenterområdet Sørlandsparken et kvarters kjøretur utenfor byen.
– Viktig med nasjonale føringer
Også i byer som Sarpsborg, Porsgrunn, Trondheim, Skien, Drammen og Stavanger opplever man betydelig handelslekkasje ut av sentrumsgatene.
Dette tar Solhjell og regjeringen nå altså mål av seg om å stanse.
Hvem bestemmer hva som er et bysentrum og hva som er utenfor?
– Det er den enkelte kommune som definerer hva som er tettsted - eller bysentrum - i sine reguleringsplaner. Det viktige for oss er at det ikke blir bygget nye kjøpesentre langt ute på jorder, langt fra folk. Alle nye kjøpesentre i Norge skal bygges i, eller like ved, et bysentrum, sier Bård Vegar Solhjell.
Solhjells forbud vil også medføre at IKEA vil måtte bygge sine fremtidige varehus nærmere sentrum av byene enn i dag.
Hvorfor er det en statsråd i Oslo som skal bestemme hvor kjøpesentre kan bygges ute i norske kommuner?
– Det er kommunene og investorene som skal bestemme plasseringen, men nasjonale politikere er blant annet til for å lage nasjonale rammer. Dette forbudet er en ramme som tar sentrumshandelen og klimapolitikken på alvor, mener Solhjell.
SV-toppen legger til at han er en varm tilhenger av kjøpesentre som bygges inne i bysentrum, så lenge de ikke er bilbaserte.
Høyre og Frp lover kortvarig forbud
Høyres miljøpolitiske talsperson, Nikolai Astrup, har lite til overs for kjøpesenterforbudet.
– Dette er en fryktelig dårlig idé. Også Høyre er tilhengere av levende bysentrum, men samtidig håper jeg alle forstår at man ikke kan ta T-banen når man skal kjøpe dobbelseng på IKEA. I mange tilfeller trenger man faktisk bilen når man skal handle, og da kan vi ikke gjøre det slik at alle kjøpesentre må bygges inne i byene. Et forbud er altfor rigid, mener Astrup.
Han regnes som en av de heteste kandidatene til å overta jobben til Solhjell dersom de borgerlige vinner valget, og garanterer at forbudet ikke blir reellt.
– Jeg tror ikke regjeringen rekker å faktisk innføre dette før valget, så da kan jeg vel bare slå fast at det ikke blir innført, sier Astrup.
Også Fremskrittspartiet er tydelige på at forbudet blir avblåst dersom de får bestemme.