NRK Meny
Normal

Eksperter frykter for fremdriften til Intercity

Ekspertene mener det er tvilsomt om satsingen på Intercity i statsbudsjettet er nok til å bli ferdig i tide. – Et hån, sier pendlerforeningen.

InterCity-tog på rødt lys

Rådgivende ingeniørers forening tviler på at Intercity blir ferdigstilt innen fristen i NTP etter at statsbudsjettet ble lagt frem.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Liv Kari Hansteen
Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Den rødgrønne regjeringens siste hilsen til jernbanen var en kraftig økning av Jernbaneverkets investeringsbudsjett i statsbudsjettet.

Likevel mener flere at regjeringens prestisjeprosjekt, Intercity-triangelet mellom Fredrikstad - Lillehammer - Skien, henger i en tynn tråd.

«ICE har ingen egne midler»

I en gjennomgang Rådgivende ingeniørers forening (RIF) har gjort av statsbudsjettet heter det:

«InterCity-strategien har (...) ingen egne midler i forslaget til statsbudsjett, og det er heller ikke noen forpliktende formuleringer utover en generell henvisning til NTP når det gjelder InterCity.»

– Økningen til jernbanen går til allerede pågående prosjekter og gir ingen stor økning til Intercity-utbyggingen, sier administrerende direktør Liv Kari Skudal Hansteen i RIF til NRK.

– Hva betyr det for tidsfristene for utbyggingen?

Vi frykter at en ferdigstillelse av indre Intercity i 2023 og ytre Intercity i 2030 står i fare, sier Skudal Hansteen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Stoltenberg og Arnstad i Stange

RIF er ikke fornøyd med satsingen fra de rødgrønne. Her her avtroppende samferdselsminister Marit Arnstad og Jens Stoltenberg i Stange, i forbindelse med E6-utbygging.

Foto: Frode Meskau / NRK

Pendlerne i taket

Avtroppende leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF), sitter med samme frykt som RIF.

– Jeg tror ingeniørforeningen har rett. Med det tempoet den rødgrønne regjeringen har lagt til grunn, så rekker vi ikke å ferdigstille den indre delen av Intercity ut fra det som ligger i Nasjonal Transportplan (NTP), sier Hareide.

Frykten for at Intercity-triangelet skal ryke, får leder i Østfold pendlerforening, Willy Frantzen, til å gå i taket.

– Bevilgende myndigheter er ikke i stand til å få folk på jobb til en forutsigbar tid. Folk blir ikke hørt, etatene gjør sitt beste, men de blir ikke hørt, sier Frantzen.

Han er ikke nådig når det gjelder å karakterisere den rødgrønne regjeringens vurdering av pendlernes behov.

– Det Regjeringen gjør er å vise forakt for menneskers behov for å komme tidsnok på jobb, og hjem til familien. Så kjører man på 100 år gamle skinner i stedet. Her er det snakk om å investere, sier Frantzen før han fortsetter:

– RIF er helt på høyde. Dette budsjettet blir det bare tull av. Det er ikke på stell. Folks behov bør være det som skal dekkes, og det bør den nye regjeringen ta inn over seg.

KrF-leder Knut Arild Hareide

KrF-leder Knut Arild Hareide er ikke fornøyd med den Intercity-satsingen de rødgrønne har etterlatt seg.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Valgresultat banner» i nytt vindu

Les mer om stortingsvalget