Brukte 1,2 mill på lobbyhjelp

Over halvparten av fylkeskommunene brukte PR-byrå før behandlingen av Nasjonal Transportplan. Østfold var en av dem.

Nasjonal transportplan

Flere av kommunenes innleide lobbyister har konkurrert mot hverandre om statlige bevilgninger til tog, vei og tunneller.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix
Fylkesråd for Samferdsel, Grethe Ernø Johansen

Grethe Ernø Johansen er fylkesråd for samferdsel i Finnmark.

Foto: Finnmark Fylkeskommune/Jørn Losvar
Ole Haabeth på dobbeltspor

Ole Haabeth er fylkesordfører i Østfold.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

En kartlegging NRK Brennpunkt har gjort viser at over halvparten av fylkeskommunene hyret inn PR-byråer for å få sine prosjekter prioritert under behandlingen av Nasjonal Transportplan.

Da NTP ble vedtatt av Stortinget i juni i år, hadde PR-byråene jobbet i flere år med å spisse budskapet for lokalpolitikerne.

Utviklingen bekymrer dem som ikke bruker penger på profesjonell lobbyhjelp. Fylkesråd for samferdsel i Finnmark, Grete Ernø Johansen, mener PR-byråenes rolle endrer måten politiske beslutninger foretas.

– Finnmark har ikke råd til å betale dyre PR-byråer og lobbyister. Hvis de som betaler vinner på bekostning av de som ikke betaler, betyr det at vi ikke lenger følger de samme demokratiske spillereglene.

– Ser klare resultater

Fylkesordfører Ole Haabeth i Østfold fylkeskommune er av mange fylkespolitikere som forsvarer bruken av offentlige penger på PR-byrå.

– Vi ser veldig klare resultater av vårt påvirkningsarbeid, der et samlet Storting vedtok full utbygging av Intercity for 130 milliarder kroner innen 2030, sier fylkesordfører i Østfold fylkeskommune, Ole Haabeth.

De åtte fylkeskommunene i Østlandssamarbeidet betalte PR-byrået Gambit 1,2 millioner kroner for å få Intercity jernbaneutbygging høyere prioritert i transportplanen. Gambit skrev blant annet kronikk og laget en Facebook-side for Intercity-kampanjen.

– Selv om PR-byråene ikke er blant de billigste tjenestene, ga Gambit oss verdifulle tips og innspill, sier Haabeth.

Også fylkeskommuner på Vestlandet gikk sammen om å skaffe PR-hjelp i forbindelse med NTP. De fire fylkeskommunene i Vestlandsrådet hyret inn PR-byrået Acona til å få politisk prioritering av fergefri E39 gjennom hele Vestlandet.

Facebookgruppa "Folk for Intercity-utbyggingen"
Foto: Facebook / Skjermdump

– Viktig og vellykket

Trøndelagsfylkene og Møre og Romsdal hyret inn konsulentfirmaet Rambøll for å samordne de tre fylkenes prioriteringer. Konsulenten som ble hyret inn var sivilingeniør med erfaring fra Statens Vegvesen og med god kjennskap til saksgangen i Nasjonal Transportplan.

For en million kroner hjalp Rambøll fylkene å sammenfatte en regional transportplan, som er et innspill til nasjonal transportplan.

– Det er gjengs oppfatning at konsulentarbeidet var viktig og vellykket, sier samferdselssjef i Sør-Trøndelag Fylkeskommune, Odd Moldestad. Han forteller at Rambøll bl.a. hjalp til med å prioritere prosjekter og spisse budskapet til regionen.

Dette hjalp oss til å presentere robuste og godt begrunnede krav og ønsker nasjonalt, sier fylkesordfører i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Tore O. Sandvik.

– Men Rambøll gjorde ikke noen PR-, lobby- eller presentasjonsjobb for oss, presiserer han.

Resultatet av trøndelagsfylkenes arbeid var bl.a. penger til elektrifisering av Meråkerbanen.

Les også: – Byene avhengige av InterCity-utbygging

Fikk tunnel likevel

Terra-kommunen Vik i Sogn er av de 35 kommunene som søkte profesjonell hjelp for å nå opp på Nasjonal Transportplan. Vikafjell-tunnelen ble ikke prioritert da Statens vegvesen og de andre fagetatene kom med sin første innstilling til Nasjonal Transportplan på vårparten i 2012. Da bestemte kommunepolitikerne seg for å hyre PR-byrået Geelmeyden.Kiese.

Byrået hjalp den fattige kommunen med å skaffe oversikt over relevante politikere og journalister, og utarbeidet målrettede tiltak for å komme inn på NTP.

– Det kan hende Vikafjellstunnelen hadde fått plass på NTP uansett, men vi turde ikke ta den sjansen, sier ordfører Marta Finden Halset til NRK. Prislappen for at Ap-ordføreren skulle nå fram med sitt budskap til sin egen rødgrønne regjering var på 590.000 kroner.

– Vi har jobbet for denne tunnelen i 50 år, de siste 30 årene mer intenst enn før. For oss var dette helt nødvendig for at vi skulle komme inn i en ny bane med argumentene våre, sier Finden.

Nord-Norge uten lobbyister

Fylkesråd Grete Ernø Johansen i Finnmark er overrasket over at så mange av hennes kolleger i sør har prioritert profesjonell PR-hjelp.

– Jeg er sjokkert over at vi har kommet så langt i den politiske verden at vi går hen og kjøper PR-tjenester. Dette endrer fullstendig spillereglene, for her gjelder ikke vanlige prosedyrer. Vi undergraver vår egen politikk når vi bruker lobbyister i den grad som faktisk er gjort.

Les også: Haabeth fraråder Ryanair-boikott

– Gjorde det på gamlemåten

Heller ikke Troms fylkeskommune valgte å bruke penger på PR-byrå.

– Det skulle være tilstrekkelig å bruke de kanalene vi har i et demokratisk system, sier samferdselsråd i Troms Fylkeskommune, Terje Olsen.

– Vi gjorde det på gamlemåten, og brukte ikke PR-byrå. Hvis vi har tapt på grunn av det, er det svært betenkelig.

I påvirkningsarbeidet gjelder det å få penger så tidlig som mulig i perioden for de planlagte samferdselsprosjektene. Både Troms og Finnmark har fått mange av sine prioriterte prosjekter helt i slutten av planperioden. Det kan derfor ta lang tid før deres prosjekter får nok finansiering til å starte utbygging.

– Vi skulle gjerne satt de viktigste prosjektene tidligere i gang, men vi har ikke råd til å hyre inn PR-rådgivere i Oslo til slikt arbeid. Og da blir Finnmark fryktelig langt unna maktsenteret, sier Johansen.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Valgresultat banner» i nytt vindu

Les mer om stortingsvalget