Hopp til innhold

Må bygge opp til 12 nye felt for å ta unna trafikken

For å unngå trafikk-kork i 2030 må trafikkårene i hovedstadsområdet gjøres to til tre ganger bredere, har Statens vegvesen regnet seg fram til.

Trafikk i Oslo

Slik ser Oslo-trafikken ut på en rolig ettermiddag. Statens vegvesen ser for seg at denne veien må få åtte nye felt for å ta unna trafikken i 2030, hvis man skal unngå bilkø (kilde for innfelt bilde: Statens vegvesen, bearbeidet av Ruter).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix/Statens Vegvesen

Turid Stubø Johnsen

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Region Øst, Turid Stubø Johnsen.

Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

Med den ventede befolkningsveksten, måtte man ha bygget ti nye felt på E6, seks nye felt på Mosseveien og Bjørvikatunnelen måtte få 12 felt til, for å unngå bilkøer helt i osloområdet i 2030.

– Dersom folk skal fortsette å kjøre like mye privatbil som i dag, så betyr det at vi kanskje må bygge ut så mange nye felt, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Region Øst, Turid Stubø Johnsen.

Selv om tallene Statens vegvesen presenterer i drøftingsdokumentet viser behov for store utbygginger, mener Johnsen det er urealistisk.

– Det tror jeg de fleste ser blir krevende, både med tanke på miljøet og kostnadene, sier hun.

Kan ikke bygge seg ut av kø-problemene

Mens det i Oslo og Akershus bodde 1,23 millioner innbyggere i 2010, ventes det at befolkningen i regionen har økt til rundt 1,48 millioner personer i 2030, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Dermed blir det praktisk umulig å bygge så mye ny vei, at man klarer å ta unna trafikkveksten, mener Johnsen.

– Man må bygge gode og robuste løsninger for kollektivtrafikken, prioritere tiltak for gående og syklende og drive en målrettet arealplanlegging, sier hun.

– Krisemaksimering

Hans Andreas Limi, Fremskrittspartiet

Frps andrekandidat på stortingslista i Akershus, Hans Andreas Limi.

Foto: Pressebilde

Ikke alle er enige med Statens vegvesens senario for 2030, og mener de krisemaksimerer når de ser for seg en to- eller tredobling i bredden på de mest trafikkerte veiene.

– De senarioene som kommer fram i denne rapporten er ikke realistiske, fordi det ikke er fysisk mulig å bygge så mye ny vei, sier Frps andrekandidat på stortingslista i Akershus, Hans Andreas Limi.

Frp og Statens vegvesen er heller ikke enig i hvilken grad det skal satses på vei. Og mens partiet vil fjerne bompenger som finansieringsmetode, mener fagetaten at det er et av grepene som kan bremse veksten i biltrafikken og forhindre at bilkøene vokser.

– Med de erfaringene vi har så langt ser det ut som vi vil få betydelig mer kø enn det vi har i Oslo og Akershus i dag, sier Johnsen i Statens vegvesen.

Les mer om stortingsvalget

Flere hundre mennesker møtte opp i Dronningparken for å gå et glimt av Erna Solberg og den nye borgerlige regjeringen.

– Siv får gjennomført det hun lover

Den nyvalgte regjeringen ble mottatt som superstjerner da de møtte folket i Dronningparken i Oslo i ettermiddag.

– Eg veit at eg kjem i et departement der det jobbar dyktige folk, seier påtroppande kommunalminister Jan Tore Sanner. Han har lang erfaring frå Stortinget, og seier at han føler seg godt førebudd til jobben.

– Har sommerfugler i magen

Statsminister Erna Solberg ringte aldri Jan Tore Sanner da hun skulle tilby ham statsrådspost. – I vår moderne tid driver vi med dørbank, så Erna kom og banket på hos meg, sier han.

Jens Stoltenberg sa at han har fått et nært og fint forhold til kongen idet han gikk inn til sitt siste statsråd i denne omgang.

Stoltenberg: - Gleder meg til å bo hjemme!

– Det har vært veldig fint å bo i statsministerboligen med mye praktisk hjelp og nærheten til Slottet og Stortinget, men det skal bli godt å bo hjemme!

Slik blir trolig kabalen

Desse blir statsrådar

Her er lekkasjane frå statsrådskabalen til den nye regjeringa. Onsdag får du se om kabalen går opp.