Med den ventede befolkningsveksten, måtte man ha bygget ti nye felt på E6, seks nye felt på Mosseveien og Bjørvikatunnelen måtte få 12 felt til, for å unngå bilkøer helt i osloområdet i 2030.
– Dersom folk skal fortsette å kjøre like mye privatbil som i dag, så betyr det at vi kanskje må bygge ut så mange nye felt, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Region Øst, Turid Stubø Johnsen.
Selv om tallene Statens vegvesen presenterer i drøftingsdokumentet viser behov for store utbygginger, mener Johnsen det er urealistisk.
– Det tror jeg de fleste ser blir krevende, både med tanke på miljøet og kostnadene, sier hun.
- LES: Miljøvernministeren: – Bilistene i Oslo og Akershus bør betale ekstra for å kjøre i rushtiden
- MILJØVERNDEPARTEMENTET: Felles strategi for areal og transportplanlegging i Oslo og Akershus
- LES: Prisen på køkaoset i 2030: 76 millioner kroner
Kan ikke bygge seg ut av kø-problemene
Mens det i Oslo og Akershus bodde 1,23 millioner innbyggere i 2010, ventes det at befolkningen i regionen har økt til rundt 1,48 millioner personer i 2030, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.
Dermed blir det praktisk umulig å bygge så mye ny vei, at man klarer å ta unna trafikkveksten, mener Johnsen.
– Man må bygge gode og robuste løsninger for kollektivtrafikken, prioritere tiltak for gående og syklende og drive en målrettet arealplanlegging, sier hun.
- LES: Jernbanen får mesteparten av kollektivkronene – frakter kun én av ti
- LES: Fra Stortinget: – Glem køfritt rundt storbyene de neste 20-30 årene
- LES: 20 år før Oslos sykkelveier er ferdige
– Krisemaksimering
Ikke alle er enige med Statens vegvesens senario for 2030, og mener de krisemaksimerer når de ser for seg en to- eller tredobling i bredden på de mest trafikkerte veiene.
– De senarioene som kommer fram i denne rapporten er ikke realistiske, fordi det ikke er fysisk mulig å bygge så mye ny vei, sier Frps andrekandidat på stortingslista i Akershus, Hans Andreas Limi.
Frp og Statens vegvesen er heller ikke enig i hvilken grad det skal satses på vei. Og mens partiet vil fjerne bompenger som finansieringsmetode, mener fagetaten at det er et av grepene som kan bremse veksten i biltrafikken og forhindre at bilkøene vokser.
– Med de erfaringene vi har så langt ser det ut som vi vil få betydelig mer kø enn det vi har i Oslo og Akershus i dag, sier Johnsen i Statens vegvesen.