– Frp vil bruke 455 milliarder mer enn regjeringen på samferdsel de neste ti til 15 årene, og det er fullt forsvarlig.
Det med forsvarligheten krever Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann, å bli trodd på.
– Dette handler om å bygge landet, og det er det Frp vil. Skal vi klare det må vi ha god infrastruktur.
Ifølge NTB er dette noen av hovedpunktene i planen:
- 13 milliarder ekstra til fordeling på samferdselstiltak i de fire største byene.
- 10 milliarder kroner til en kollektivpakke til øvrige byområder.
- Full intercity-utbygging innen 2025.
- Massiv veisatsing uten bompengefinansiering.
Potensielle regjeringspartnere er ikke like overbevist.
Regjeringspartnerens råd til Frp: Litt mer realisme
Leder i transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF), er én av Frps potensielle regjeringspartnere dersom de borgerlige partiene vinner valget til høsten.
Han er ikke imponert over samferdselspakken til Frp.
– KrF er også for å øke bevilgningene til samferdsel, men det nivået Frp legger seg på er helt urealistisk å få gjennomført.
– Hva er ditt råd til Frp?
– At de blir mer realistiske. Jeg tror de bør få med seg at det er Høyre som øker sin troverdighet på samferdselspolitikk, ikke Frp til tross for at de har pøst på med milliarder underveis. Troverdigheten til Frp går den andre veien, og det bør de tenke på, sier Hareide.
Frp tar 10-gangern på samarbeidspartner
Hoksrud er ikke enig. Han peker på at pengene finnes.
– Bilistene betaler inn 55 milliarder kroner i bilrelaterte utgifter, og bare en tredel av dette blir ført tilbake til veiformål. Samtidig mener vi at utbygging av infrastruktur er så lønnsomt på sikt, at vi ønsker å ta noe av overskuddet fra oljeinntektene for å bygge ut vei og kollektiv som buss og bane, sier han og legger til at Frp blant annet vil bygge ut hovedfartsårene mellom landets største byer, og at intercity skal stå ferdig innen 2024.
Slik kommenterer Magnus Takvam Frps samferdselsutspill:
Men Frps samferdselspolitiske talsmann klarer heller ikke å overbevise en annen potensiell samarbeidspartner; Høyre.
– Vi har jo lagt frem en alternativ nasjonal transportplan der vi bruker 45 milliarder mer enn regjeringen har foreslått, men vi må frem med gangetabellen for å komme opp på Frps nivå, sier Trond Helleland som sitter i Stortingets transportkomité for Høyre.
Han sier Høyre holder på at man ikke skal gå utover handlingsregelen.
– Det er et friskt bud langt over det Høyre har sett mulighet for, sier Helleland.
Samferdselsministeren: – Uinteressant
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sa søndag til NTB at Frps
alternative transportplan ikke er interessant så lenge partiet
er alene om å ville avvikle bompenger.
– Så lenge Høyre og Fremskrittspartiet ikke er enige om hvordan
de vil finansiere samferdselssektoren dersom de skulle komme i
regjering, så er det uinteressant hva Frp sier at de vil gjøre
alene. Eller hva Høyre alene sier, for den saks skyld. Det er
langt mer viktig hva de kan klare sammen, sier Arnstad til NTB.
Hun mener uenighet om finansiering kan gjøre NTP til et eneste
stort sjansespill.
– Vi snakker om 57 prosjekter som kommer i fare. Viktige
prosjekter som E39, E6 gjennom Gudbrandsdalen eller E18 i
Vestfold - for å nevne noe - havner i et lotterispill mellom
Høyre og Frp dersom de ikke klarer å bli enige om bompenger,
sier samferdselsministeren.