IS GTA

PROPAGANDA: IS bruker ofte vestlige skytespill i sin propaganda.

Foto: Skjermdump

Slik bruker IS Vestens popkultur til propaganda

Terrororganisasjonen IS låner virkemidler fra dataspill og vestlige tv-serier for å rekruttere på internett. – De er veldig dyktige på å bruke propaganda som unge kan kjenne seg igjen i, sier PST.

I 2016 er det ikke lenger noen tvil om hvem som er den største trusselen mot vår måte å leve på.

Siden Den islamske staten (IS) for alvor begynte å bevege på seg i Syria i 2013, har fiendebildet blitt glassklart. Det er IS som er den største trusselen. Verdens mektigste menneske, Barack Obama, uttalte nylig at han frykter en atombombe fra IS.

De er kompromissløse, nådeløse og fanatiske. De dreper sine fiender på grusomme vis, og kaller det hellig krig.

Til tross for all grusomheten, rekrutterer IS ungdommer fra hele verden.

– IS er veldig dyktige på å bruke propaganda og andre type virkemidler. De bruker språk som ungdom kjenner seg igjen i, og som treffer dem, sier fagdirektør for analyse i Politiets Sikkerhetstjeneste (PST), Jon Fitje Hoffmann.

Men hvordan får de det til? Den Oscar-nominerte regissøren norske Stefan Faldbakken har fulgt nyhetene om terrororganisasjonen tett.

– Dette interesserer meg veldig. Hvordan de bruker hele populærkulturen vår mot oss, og sier «drep den vestlige kulturen». De snur det totalt på hodet. Det synes jeg er kunstnerisk veldig interessant.

Terrororganisasjoner har brukt propaganda som virkemiddel så lenge vi kan huske. Men IS er ikke som andre terrororganisasjoner, sier Faldbakken.

Forskjellen er at IS fremstår som kule.

– På internett handler alt om kredibilitet. Hvis du har laget noe som er smart og morsomt, ganske fort, så er det bra. Hvis det ser gjennomtenkt ut, som om det er utviklet i en sosiale medier-gruppe eller noe sånt, faller det gjennom. Det første alternativet vil alltid være best. Dette har IS vist gang på gang at de mestrer.

Han får støtte fra PST, som påpeker den enorme forskjellen mellom IS og for eksempel al-Qaida.

– Hvis du sammenligner dette med al-Qaidas vanlige propaganda, der en skjeggete mann sitter og snakker arabisk i en time, så fenger ikke det på samme måte.

Propagandavideo av terrorgruppen IS, den såkalte Islamske stat. Denne videoen kan virke støtende, og av hensyn til ofrene og deres etterlatte har NRK valgt å anonymisere ansiktene deres.

PROPAGANDA: Denne videoen viser hvordan barn blir trent opp til å bli IS-soldater. Legg spesielt merke til hvordan videoen er filmet og klippet.

Ligner på amerikansk film og TV

Jon Fitje Hoffmann

PST: Jon Fitje Hoffmann er fagdirektør for analyse i Politiets Sikkerhetstjeneste.

Foto: Thomas Fredriksen / Flickr

Regissør Faldbakken sitter på et kontor på NRK Marienlyst og viser frem noen av propagandavideoene han har fanget opp.

En av dem er en instruksjonsvideo om hvordan barn blir trent opp til å bli IS-soldater. Barna får opplæring i koranen, før de i neste bilde blir sendt ut på et treningsoppdrag. Alle oppdragene ender likt: henrettelse av en fiende.

Men at IS trener opp barnesoldater er ikke nytt. Det Faldbakken interesserer seg for er hvordan videoen er laget.

– Dette er veldig fint, rett og slett, utbryter han mens videoen spiller på dataskjermen hans.

Det virker kanskje litt rart å si om en video der barn får som oppgave å henrette andre mennesker, men Faldbakken sikter til produksjonen. Videobildene er plettfrie, klippingen er leken og actionfylt. Filmspråket ligner på noe man kunne sett i en episode av actionserien «24».

Stefan Faldbakken

REGISSØR: Stefan Faldbakken var Oscar-nomnert for kortfilmen «Små og store mirakler» i 2000.

Foto: privat

– Jeg vil dele videoene inn i to kategorier. På den ene siden har du rene skrytevideoer, som viser hvordan IS har slått sine motstandere. Her får du se hvordan fiendene graver sin egen grav og blir henrettet. Motstandere sier at de ikke skjønner hva som traff dem, at IS' hær er mektig og så videre. Det er ren skremselstaktikk som sier: Vi har gud på vår side.

– Den andre kategorien er mye mer rene propagandavideoer. De ser mer ut som reisevideoer, som skal vise hvor fantastisk det er i Den islamske staten.

– Litt sånn "visit Kalifatet?"

– Ja, akkurat.

Propagandavideo av terrorgruppen IS, den såkalte Islamske stat. Denne videoen kan virke støtende, og av hensyn til ofrene og deres etterlatte har NRK valgt å anonymisere ansiktene deres.

STRAFF: I denne videoen får tre IS-motstandere sin straff. Videoen er filmet med flere kameraer, blant annet fire vanntette kameraer på gitteret.

Bruker skytespill for å rekruttere barn og ungdommer

IS-poster

DØDEN: IS argumenterer ofte med at døden er ærefull, og at man ikke skal frykte den.

Foto: Skjermdump

Men det er ikke bare videoer som kommer ut av mediehuset til den Islamske Staten. For video er ikke den beste måten å nå unge menn på, mener spillutvikler Jon Cato Lorentzen.

– De bruker spill fordi det er en arena der man møter unge folk. Hvis man jobber med markedsføring og vil nå en målgruppe, prøver du jo å være der de er. Det er et mantra i reklamebransjen, sier Lorentzen.

Spillutvikleren forteller at IS har vært dyktige på å bruke spill, spill-estetikk og spill-virkemidler i sin propaganda. Et eksempel er det tsjekkiske skytespillet Arma 3. Her har kyndige IS-medlemmer gått inn i spillet og forandret på deler av det, så man kan spille det som IS-soldat.

– Det finnes masse spill med krigstematikk som IS kan vri på. Gjerne spill som er litt åpne, der du kan klippe, redigere og lage historien som bygger under budskapet du vil sende ut.

Jon Cato Lorentzen

SPILLER: Jon Cato Lorentzen har jobbet som spilljournalist i mange år. Nå utvikler han spill selv.

Foto: Privat

Et eksempel er at man går inn og finner selve fila som er det amerikanske flagget i spillet. Derfra kan man legge inn et annet flagg – for eksempel det sorte og hvite IS-flagget.

– Er ikke dette ganske komplisert programmering?

– Det har blitt så enkelt at så å si alle kan gjøre det. Det er bare å se noen youtube-videoer og google litt. En gjennomsnittlig oppegående tenåring klarer dette helt fint.

– Men hvis det er så enkelt, hvorfor er det bare IS som gjør det?

– Det er ganske mange fra IS som er vokst opp i Vesten. Så det er nok mange som har kunnskap om programvare, spill og film, som de tar med seg inn i apparatet. Andre terrororganisasjoner har kanskje ikke så mange internasjonale medlemmer som IS. Hvis man bare har lokale folk, er det begrensa kapasitet.

IS-propaganda

VM: Under VM i 2014 postet en IS-konto dette bildet på Twitter. På bildet har de halshugget en fiende, og skrevet at de bruker det som fotball.

Foto: Twitter

Da de første spillene i Medal of Honor-serien kom ut, kunne man spille som Taliban i en flerspillerdel av spillet. Dette måtte de fjerne i den ferdige versjonen, siden det begynte å dukke opp videoer av Taliban-soldater som drepte amerikanske soldater i sosiale medier. Så Taliban ble byttet ut med en fiktiv terrororganisasjon.

Dette valget ble gjort av det amerikanske spillselskapet Electronic Arts, som er et av verdens største. De, og flere med dem, skjønner at spill er en ypperlig arena for å drive med propaganda.

De har til og med gjort det samme selv.

– Du har et gratisspill som heter Americas Army. Det er et online-spill som kun er laget for å rekruttere unge mennesker til den amerikanske hæren. Det er et reklamespill. Så det er ikke uvanlig å bruke spill i markedsføring, sier Lorentzen.

– Hvis man går til bunnen av det, handler det om markedsføring. IS er en organisasjon som vil tiltrekke seg ungdom på jakt etter en mening i livet. Så de markedsfører deretter.

Propagandavideo av terrorgruppen IS, den såkalte Islamske stat. Denne videoen kan virke støtende, og av hensyn til ofrene og deres etterlatte har NRK valgt å anonymisere ansiktene deres.

FORKLARER: Denne videomontasjen er ment til å legitimere IS' terrorhandlinger.

PST: – IS er dyktige i sosiale medier

Medieproduksjonen i IS er først og fremst rettet mot sosiale medier. Der slår IS knockout på alle sine fiender.

Regissør Faldbakken følger IS-kontoer tett i sosiale medier. Han er voldsomt imponert over hva de får til.

– IS er helt flytende i sosiale medier. De kan det til fingerspissene. Det prøver ikke å henge seg på noe, de er ikke en markedsavdeling i et stort selskap som plutselig skal på Twitter.

IS-propaganda

GOPRO: Den siste tiden har IS begynt å feste kameraer på geværene sine, så publikum kan se hvordan fiendene blir henrettet.

Foto: Skjermdump

Sosiale medier-bølgen som har vasket innover Norge siden Facebook tok av, har snudd opp ned på hvordan bedrifter markedsfører seg. Mens internettspråket utvikler seg i ekspressfart, prøver bedriftene å henge med. De må vite hva de skal legge ut, de må vite hvordan de skal presentere det og de må kunne internett-språket. Alle som har jobbet med dette vet at det er veldig vanskelig å forfalske.

Enten kan du det, eller så kan du det ikke. Og IS kan det.

– Dette er nok folk som har vokst opp med tv-spill, Twitter, Facebook og Youtube. Hele internett-kulturen. De vet veldig godt hvordan man skal svare og hvordan man lage et «meme». Jeg tror ikke de tenker på det en gang, det er bare sånn de er.

– Tror du IS har sin egen sosiale medier-avdeling?

– De vet jo dette er en smart ting å gjøre. De vet jo at det er bra å slippe løs soldatene sine i sosiale medier. Så kan de legge ut bilder og video, direkte fra der det skjer. De vet også at det ikke kommer til å være noe oppsiktsvekkende feil med det de sender ut, siden de kjemper på samme side.

You Only Die Once

YODO: You Only Live Once, eller YOLO, har blitt et populært sitat i den vestlige verden. Her gjøres sitatet om og får en helt annen betydning.

Foto: Skjermdump

PST sier de har merket det Faldbakken påpeker. Han vet samtidig at propaganda er et av IS' beste våpen i kampen mot Vesten.

– Hvor viktig er propaganda for IS?

– Jeg tror det er veldig viktig at de har en appell til ungdom. Ungdommene må bli nysgjerrige og synes det er kult. Det kan være det første møtet med deres propaganda. Dette ser vi i kombinasjon med annen type påvirkning, så her må vi se på alt ungdom blir eksponert for, sier analysesjef Hoffmann.

Han vet om mange eksempler der IS har tatt Vestens populærkultur og snudd det på hodet, for å formidle sitt budskap.

– IS gir ut propaganda på veldig mange språk, og bruker samtidig et språk som unge forstår. YOLO (You Only Live Once) blir for eksempel til YODO (You Only Die Once). Så disse er veldig flinke, både dramaturgisk og teknisk.