Selskapene kommer med misvisende og udokumenterte vitenskapelige påstander, for å overbevise mødre om å gi babyene morsmelkerstatning istedenfor morsmelk. Dette kommer fram i en rapport som ble lagt fram av WHO onsdag.
Rapporten bygger på intervjuer med foreldre, gravide og helsearbeidere i åtte land. Blant annet var Storbritannia, Kina og Sør-Afrika med i undersøkelsen.
Gir uriktig informasjon
Ifølge Nigel Rollins i WHO, er det rundt seks store produsenter av morsmelkserstatning. Rollins viser til at alle selskapene driver samme aggressive markedsføring.
Selskapene anklages blant annet for å ha infiltrert mødregrupper i sosiale medier for å markedsføre morsmelkerstatning. De anklages også for å gi helsearbeidere «tvilsom informasjon» på konferanser og i brosjyrer som ble gitt videre til mødre.
Over en tredjedel av kvinnene i undersøkelsen svarte at helsearbeidere hadde anbefalt dem å bruke et spesielt merke morsmelkserstatning.
WHO og Unicefs rapport om markedsføring av morsmelkerstatning
Foto: WHOPåstander som ifølge rapporten er uriktige, er blant andre at babyer sover lenger om de får morsmelkerstatning. Det påstås også at morsmelk taper seg i kvalitet over tid. I tillegg hevdes det at visse produkter kan motvirke allergier.
Omsetningen av morsmelkerstatning doblet
Ifølge WHO gir brystmelk i de første månedene av babyens liv livslang gevinst i form av blant annet redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, fedme og diabetes. Brystmelk gir også barnet et sterkt immunforsvar. Mødre som ammer har også mindre risiko for å utvikle brystkreft, ifølge WHO og Unicef.
WHO: Morsmelk er den beste maten for spedbarnet.
Foto: Frank May / NTB scanpixPå tross av alle fordelene ved å gi barnet morsmelk, er det 44 prosent av barn i verden, under seks måneder, som bare får morsmelk. Andelen har økt lite de siste 20 årene, ifølge rapporten. Samtidig har omsetningen av morsmelkserstatning mer enn doblet seg i samme periode.
Tall fra 2019 viser at Industrien omsetter for 55 milliarder dollar, rundt 500 milliarder kroner.
– Falske og misvisende budskap om morsmelkerstatning er et betydelig hinder for amming. Vi vet at det er best for babyer og mødre, sier administrerende direktør i Unicef Cathrine Russel i en uttalelse.
Ingen reklame i Norge
– Selskapene har ikke den samme aggressive markedsføringen i Norge. Det sier seniorrådgiver hos FHI, enhet for amming, Mette Ness Hansen. Norge har en forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger.
– Forskriften gir bestemmelser om sammensetning, merking, markedsføring, reklame og omsetning av morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger beregnet til friske spedbarn.
Seniorrådgiver i FHI, Mette Ness Hansen
– Den gir ikke anledning til å reklamere for produkter som morsmelkserstatning, sier Hansen.
I forskriften står det blant annet:
«Reklame for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger skal begrenses til vitenskapelige publikasjoner og kun inneholde opplysninger av vitenskapelig og faktisk karakter.»
Nybakte mødre kan selvfølgelig likevel møte reklamen på nettet.
– På digitale plattformer kan du jo møte noe uansett hvor du er, sier Hansen.
Ifølge Enhet for amming, får 99 prosent av alle nyfødte barn i Norge morsmelk. Ved 6 måneders alder ammes 71 prosent, mens 35 prosent får morsmelk når de er 1 år.