Hopp til innhold

WHO-rapport: Aggressiv markedsføring av morsmelkerstatning

En ny rapport fra Verdens helseorganisasjon og Unicef, viser at produsenter av morsmelkerstatning driver uetisk og aggressiv markedsføring overfor gravide og nybakte mødre.

 baby med tåteflaske med morsmelkserstatning

Unicef: Falsk markedsføring av morsmelkerstatning skaper barrierer for amming.

Foto: Lise Åserud / NTB

Selskapene kommer med misvisende og udokumenterte vitenskapelige påstander, for å overbevise mødre om å gi babyene morsmelkerstatning istedenfor morsmelk. Dette kommer fram i en rapport som ble lagt fram av WHO onsdag.

Rapporten bygger på intervjuer med foreldre, gravide og helsearbeidere i åtte land. Blant annet var Storbritannia, Kina og Sør-Afrika med i undersøkelsen.

Gir uriktig informasjon

Ifølge Nigel Rollins i WHO, er det rundt seks store produsenter av morsmelkserstatning. Rollins viser til at alle selskapene driver samme aggressive markedsføring.

Selskapene anklages blant annet for å ha infiltrert mødregrupper i sosiale medier for å markedsføre morsmelkerstatning. De anklages også for å gi helsearbeidere «tvilsom informasjon» på konferanser og i brosjyrer som ble gitt videre til mødre.

Over en tredjedel av kvinnene i undersøkelsen svarte at helsearbeidere hadde anbefalt dem å bruke et spesielt merke morsmelkserstatning.

WHO-rapport om morsmelkerstatning

WHO og Unicefs rapport om markedsføring av morsmelkerstatning

Foto: WHO

Påstander som ifølge rapporten er uriktige, er blant andre at babyer sover lenger om de får morsmelkerstatning. Det påstås også at morsmelk taper seg i kvalitet over tid. I tillegg hevdes det at visse produkter kan motvirke allergier.

Omsetningen av morsmelkerstatning doblet

Ifølge WHO gir brystmelk i de første månedene av babyens liv livslang gevinst i form av blant annet redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, fedme og diabetes. Brystmelk gir også barnet et sterkt immunforsvar. Mødre som ammer har også mindre risiko for å utvikle brystkreft, ifølge WHO og Unicef.

Illustrasjonsbilde av en mor som ammer sin lille sønn.

WHO: Morsmelk er den beste maten for spedbarnet.

Foto: Frank May / NTB scanpix

På tross av alle fordelene ved å gi barnet morsmelk, er det 44 prosent av barn i verden, under seks måneder, som bare får morsmelk. Andelen har økt lite de siste 20 årene, ifølge rapporten. Samtidig har omsetningen av morsmelkserstatning mer enn doblet seg i samme periode.

Tall fra 2019 viser at Industrien omsetter for 55 milliarder dollar, rundt 500 milliarder kroner.

– Falske og misvisende budskap om morsmelkerstatning er et betydelig hinder for amming. Vi vet at det er best for babyer og mødre, sier administrerende direktør i Unicef Cathrine Russel i en uttalelse.

Ingen reklame i Norge

– Selskapene har ikke den samme aggressive markedsføringen i Norge. Det sier seniorrådgiver hos FHI, enhet for amming, Mette Ness Hansen. Norge har en forskrift om morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger.

– Forskriften gir bestemmelser om sammensetning, merking, markedsføring, reklame og omsetning av morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger beregnet til friske spedbarn.

Seniorrådgiver FHI, Nasjonalt kompetansesenter for amming, Mette Ness Hansen

Seniorrådgiver i FHI, Mette Ness Hansen

– Den gir ikke anledning til å reklamere for produkter som morsmelkserstatning, sier Hansen.

I forskriften står det blant annet:

«Reklame for morsmelkerstatning og tilskuddsblandinger skal begrenses til vitenskapelige publikasjoner og kun inneholde opplysninger av vitenskapelig og faktisk karakter.»

Nybakte mødre kan selvfølgelig likevel møte reklamen på nettet.

– På digitale plattformer kan du jo møte noe uansett hvor du er, sier Hansen.

Ifølge Enhet for amming, får 99 prosent av alle nyfødte barn i Norge morsmelk. Ved 6 måneders alder ammes 71 prosent, mens 35 prosent får morsmelk når de er 1 år.

SISTE NYTT

Siste nytt