Dersom eierne gjør alvor av truslene sine om å sparke 11.000 arbeidere, vil det føre til at en femdel av hele arbeidsstyrken blir satt på porten. Opel etterspør nå 35 milliarder kroner i krisehjelp fra tyske myndigheter for å unngå dette.
Opel er eid av det amerikanske selskapet General Motors, som er i store økonomiske vanskeligheter.
Kan la Opel dø
Et annet alternativ er å sparke «bare» 3.500 personer og samtidig kutte i lønningene.
Det melder AFP, som siterer en ennå ikke publisert artikkel i nyhetsmagasinet Der Spiegel. Magasinet avslører planen til Opel, som går ut på å stenge fabrikkene i Bochum og Eisenach, samt i Antwerpen i Belgia. Målet er å spare nærmere ti milliarder kroner i lønnsutgifter, skriver bladet.
Tyske myndigheter er nå i samtaler med Opel om en redningsplan – men det kan ta flere uker å få den på plass. I mellomtiden renner pengene ut av bilfabrikken.
Ifølge Reuters sier Rikskansler Angela Merkel at General Motors må legge fram en bedre redningsplan før det blir aktuelt for tyske myndigheter å bidra.
Samtidig er det ikke uaktuelt at myndighetene lar Opel gå konk. I et intervju fredag sier innenriksmininster Wolfgang Schaeuble at nettopp dette er et alternativ.
- 400.000 rammes totalt
Merkel har sagt til partikolleger at Opel ikke er av avgjørende betydning for den tyske økonomien, og mange venter at hun ikke kommer til å ville bidra med kontantinnskudd.
Ifølge tyske arbeidstakerorganisasjoner står 400.000 jobber i fare i Tyskland om Opel går dukken. Dette innebefatter alle som vil rammes direkte og indirekte av en konkurs. General Motors har ansatt 55.000 personer i Europa, fordelt på Tyskland, Belgia, Spania, Polen, Storbritannia og Sverige.
Tyske myndigheter frykter at en redningspakke for Opel bare vil ende opp i USA. Opel har aldri betalt skatt til tyske myndigheter, slik at selskapets profitt har endt opp i Detroit, skriver AFP.