Det ble enighet om forliket i en domstol i San Francisco tirsdag. Av summen på 14,7 milliarder dollar skal over 10 milliarder gå til folk som har kjøpt Volkswagen-biler.
Selskapet blir nødt til å kjøpe tilbake en stor del av de 475.000 dieselbilene som er berørt av utslippsjukset og solgt i USA. Grunnen er at det ikke skal være mulig å reparere eller modifisere bilene på en måte som gjør at de vil tilfredsstille amerikanske utslippskrav.
Folk som har kjøpt bilene, kan få utbetalt mellom 5.100 og 10.000 dollar. I tillegg skal Volkswagen betale 2,7 milliarder dollar til myndighetene og 2 milliarder til forskning på miljøvennlige kjøretøyer i USA.
Den samlede summen er den største som en bilprodusent noen gang er blitt nødt til å betale som følge av et forlik i USA.
- Les også:
Oljefondet blant saksøkerne
Totalt skal Volkswagen ha satt av 18,3 milliarder dollar, omtrent 158 milliarder kroner, til å dekke kostnadene for utslippsskandalen. På verdensbasis har selskapet solgt over 11 millioner dieselbiler med programvare som kan lure tester av kjøretøyenes NOx-utslipp.
I mars leverte nesten 278 institusjonelle investorer en stevning av selskapet med krav om erstatning på 3,25 milliarder euro, som tilsvarer rundt 30 milliarder kroner.
Tyske forsikringsselskaper og amerikanske pensjonsfond var blant saksøkerne, ifølge Reuters.
Oljefondet har også gått til søksmål mot bilselskapet. Fondet eier 1,64 prosent av selskapets ordinære aksjer, ifølge Bloomberg, en aksjepost som ved utgangen av fjoråret var verdt 750 millioner dollar.
- Les også:
Antyder slutt på diesel
Volkswagens direktør Matthias Müller antydet tidligere denne måneden at det kan bli helt slutt på bruken av dieselmotorer etter avsløringen av utslippsjukset.
Volkswagen satser på å lansere over 30 nye elbiler og hybridmodeller innen 2025. Gigantkonsernet regner med et salg på mellom 2 og 3 millioner årlig, tilsvarende mellom 20 og 25 prosent av bilprodusentens salg av kjøretøy globalt.