Hopp til innhold

Her er det utbrente Dreamliner-batteriet

Den japanske havarikommisjonen viste tirsdag frem batteriet som tvang et Dreamliner-fly til å nødlande.

Utbrent Dreamliner-batteri

Batteriet som førte til røykutvikling i cockpiten på et japansk Dreamliner-fly var fullstendig utbrent.

Foto: HANDOUT / Reuters

Utbrent Dreamliner-batteri

Etterforskerne vet fortsatt ikke hva som førte til den unormalt høye temperaturen i batteriet.

Foto: HANDOUT / Reuters

Dreamliner-problemene startet for alvor da et japansk passasjerfly fra flyselskapet All Nippon Airways (ANA) ble tvunget til å nødlande på vei til Tokyo.

Årsaken var røyk i cockpiten, og i løpet av januar ble alle fly av samme modell satt på bakken etter flere lignende hendelser der batteripakker tok fyr eller skapte røyutvikling om bord.

Les: Bekymring etter nok et uhell med Dreamliner-fly
Les: Varslar full gjennomgang av Boeing 787 Dreamliner etter fleire feil

Japans transportsikkerhetsbyrå (JTSB) har undersøkt et av de utbrente batteriene for å forsøke å finne ut hva som gikk galt, men vet fortsatt ikke hva som forårsaket den høye temperaturen.

– Batteriet ble ødelagt i en prosess som kalles termisk rømling, der varmen øker til et punkt hvor den blir ukontrollerbar. Det er fortsatt ikke kjent hva som forårsaket den høye temperaturen, sier direktør Norihiro Goto.

Spenningen i batteriet skal ha vært normal før alarmen gikk, men etterforskerne viste også frem et bilde av to ledninger som trolig røk på grunn av uvanlige mengder strøm, skriver AFP.

Utbrent Dreamliner-batteri

Det utbrente batteriet ved siden av et nytt batteri.

Foto: HANDOUT / Reuters

Forkullet og deformert

Tirsdag ble det utbrente batteriet vist frem for pressen. CT-undersøkelser vist at seks av hovedbatteriets åtte celler var ødelag, og at disse var forkullet og sterkt deformert.

Etterforskerne bekrefter at samme problem var grunnen til en nødlanding i Boston i januar.

Batteriprodusenten GS Yuasa nekter for å ha gjort noe galt, og mener at batteribrannene ikke vil skade firmaets omdømme eller inntekt.

– Vi kan ikke kommentere detaljene i etterforskningen, men vi har full tillit til kvaliteten på produktene våre. Vi ville aldri ha solgt noe som var farlig, men disse hendelsene har skjedd, og vi må finne grunnen, sier direktør Toshiyuki Nakagawa.

Ifølge Reuters har japanske myndigheter bestemt seg for å sende etterforskere til det franske selskapet Thales, som lager kontrollsystemene for 787-batteriene.

Vil kreve erstatning

Dreamliner-produsenten Boeing har innstilt produksjonen mens etterforskningen pågår, men har bedt amerikanske myndigheter om tillatelse til å foreta testflyginger mens de jobber med å finne en løsning.

Les: Stanser leveranser av Dreamliner
Les: Boeing visste om batteriproblemer lenge før branner på Dreamliner

ANA, som eier 17 Dreamliner-fly, opplyser at de har tapt rundt 15 millioner dollar ved å sette alle flyene sine på bakken.

De varsler at de vil kreve kompensasjon fra Boeing.

Boeing 787 Dreamliner fra ANA

All Nippon Airways eier 17 Boeing 787 Dreamliner-fly.

Foto: Koji Sasahara / Ap

SISTE NYTT

Siste nytt