Hopp til innhold

Vil dele reisende i risiko-kategorier for å få unna køen

Den internasjonale luftfartsindustrien håper et nytt skanningsystem kan få slutt på de lange køene på flyplassene. – Helt utenkelig å gjennomføre, sier Luftfartstilsynet.

Sikkerhetskontroll

Ifølge planen skal passasjerene deles opp i tre sikkerhetskategorier, som avgjøres av blant annet den reisendes pass.

Foto: Gøril Huse / SCANPIX

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA la tirsdag fram sin plan for et nytt kontrollsystem som forhåpentligvis skal gjøre hverdagen enklere for både passasjerer og flyselskaper.

Vil kategorisere de reisende

Ifølge planen skal passasjerene deles opp i tre sikkerhetskategorier, som avgjøres av den reisendes pass, med blant annet biometriske opplysninger, og andre reisedokumenter.

– Vi er i stand til å bruke biometrisk skanning og tre-køers-systemet allerede nå, sier IATA-direktør Giovanni Bisignani.

Hva mener du om den nye sikkerhetssjekk-planen? Diskutér nederst i saken!

Bisignani sier at noe av teknologien til et nytt sikkerhetssystem ennå er under utvikling, men han regner met at det i løpet av to til tre år vil bli store endringer i måten sikkerhetskontrollene utføres på.

– Passasjerer ser på sikkerhetskontrollene som et strev. De burde få muligheten til å reise fra grense til grense med verdighet, sier Bisignani.

Risikovurdering

Passasjerene vil etter forslaget ha et pass med en biometrisk identifikator som vil utløse en risikovurdering av passasjerene.

Med teknologien til hjelp vil sikkerhetskontrollen deles inn i tre bolker:

  • «Known travelers» er køordningen for passasjerene som allerede har registrert seg og fullført en bakgrunnssjekk hos myndighetene.
  • «Normal screening» vil være sikkerhetskontrollen for majoriteten av passasjerene.
  • «Elevated risk», er for passasjerene det finnes lite informasjon om, som dermed må igjennom en strengere sikkerhetssjekk.
Singapore US Airport Security

Ved å dele passasjerene inn i tre grupper etter risikograd, blir sikkerhetssjekken på flyplassene mer effektiv, mener IATA .

Foto: Wong Maye-E / Ap

– Helt utenkelig

Jørgen Ingebrigtsen

- Forslaget til IATA er utenkelig å gjennomføre, sier Jørgen Ingebrigtsen avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet.

Luftfartstilsynet er kjent med forslaget, men kjenner ikke til at det er realitetsbehandlet noe sted.

– Det er helt utenkelig at dette kan gjennomføres, sier Jørgen Ingebrigtsen avdelingsdirektør innenfor security i Luftfartstilsynet til NRK.no.

Han sier at forslaget er kontroversielt, og peker på at å plukke ut mennesker på denne måten kolliderer med viktige verdier.

– Spørsmål rundt likebehandling og rasisme vil reises. Vi skal ikke selektere mennesker. Alle skal behandles likt, sier han.

– Har forbedringspotensiale

Sofie Bruun

- Vi har hatt veldig bra avvikling i det siste, og ikke hatt mye køer, sier Sofie Bruun, pressetalskvinne ved Oslo Lufthavn.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Ingebrigtsen mener sikkerhetskontrollen som eksisterer i dag er god, og tilpasset trusselbildet i verden. Han understreker at etter 11.september-angrepet, har det ikke vært nevneverdige sikkerhetstrusler i luftfarten.

– Vi står hundre prosent bak teknologien vi har i dag, men alle har et ønske om å gjøre sikkerhetskontrollen enda bedre. Et av hovedmålene våre er at færre skal oppleve sikkerhetskontrollen som krenkende, eller helsemessig uforsvarlig, sier Ingebrigtsen.

Oslo Lufthavn Gardermoen har et kvalitetskrav som tilsier at passasjerene i 95 prosent av tiden ikke skal behøve å stå i kø i mer enn fem minutter. De har satt en maksgrense på køtiden til femten minutter.

Sofie Bruun, pressetalskvinne ved Oslo Lufthavn sier at de i stor grad har nådd kvalitetskravet.

– Vi ønsker jo alle forenklinger av sikkerhetskontrollen velkommen, men det forutsetter at dette blir godkjent av tilsynet, sier Bruun til NRK.no.

Koster milliarder

Flyselskapene bruker hvert år til sammen 40 milliarder kroner på sikkerhet, og Bisignani oppfordrer myndighetene i alle land til å samarbeide med luftfartsindustrien for å sørge for at det skal være trygt å reise.

IATA-direktøren sier passasjerer må kunne bevege seg fra innsjekkingsskranken og til flyet «uten å måtte stoppe, ta av seg klær, åpne bagasjen og ikke minst uten å bli kroppsvisitert».

– Fra farlige objekter til farlige folk

Bisignane sier dagens kontrollsystem ble laget for 40 år siden for å avsløre flykaprere med metallvåpen, og at vi i dag har andre verktøy til å fange opp slike trusler.

– Vi trenger nye tiltaksmetoder som svarer til dagens trusselbilde. Vi må gå bort fra systemet som leter etter farlige objekter, til et som er i stand til å finne farlige personer, uttaler han i pressemeldingen fra IATA.

Om lag 230 flyselskaper er medlem av IATA, som representerer 93 prosent av den globale flytrafikken.

SISTE NYTT

Siste nytt