Hopp til innhold

Vil ha mer bråk fra elbiler

Politikerne i USA har vedtatt en lov som krever at alle hybrid- og elbiler bråker mer.

Fotgjenger går foran hybridbil

Med stadig flere biler som går på strøm og kan lades opp har mangelen på støy blitt et mulig trafikksikkerhetsproblem, mener amerikanske politikere.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp

Ved lave hastigheter bråker rett og slett ikke bilene med el-motorer nok til å opprettholde trafikksikkerheten skal man tro både byråkrater, politikere og blindeorganisasjoner i USA.

De har alle sammen gått inn for å sette minstekrav for hvor mye lyd biler må lage.

Kravene ble i dag vedtatt av Representantenes hus i den amerikanske kongressen, melder nyhetsbyrået AP.

Tidligere i uka ble lovforslaget vedtatt av Senatet, og dermed er alt som står igjen for at det skal bli gjeldende lov i USA at president Barack Obama signerer loven.

Bakgrunnen for de nye reguleringene skal være en frykt for hvordan de nesten lydløse kjøretøyene kan være en fare for de blinde som i stor grad må stole på hørselen i trafikken.

– Stille biler setter de blinde i fare

Frykten har vært at el- og hybridbiler med sine elektromotorer lager så lite lyd ved lave hastigheter at de ikke ville merkes av fotgjengere, og da spesielt de som ikke kan se kjøretøyene.

– Trenden med flere og flere miljøvennlige og stillegående biler har som bieffekt satt blinde og andre fotgjengere i fare, uttrykte demokraten Edolphus Towns i forbindelse med behandlingen av saken.

At det er fare for flere ulykker får han også støtte for av de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene.

Lansering av hybridbil på bilmesse i USA

Kravet om mer lyd når el- og hybridbiler kjører sakte får støtte fra bilindustrien. Her fra en lansering av en hybridbil under en bilmesse i USA.

Foto: MARIO ANZUONI / Reuters

Støtte fra bilindustrien

The National Highway Traffic Safety Administration skal i en rapport skrevet i fjor ha vurdert faren for ulykker med fotgjengere ved lave hastigheter som dobbelt så stor for hybridbiler sammenlignet med konvensjonelle biler.

Studien undersøkte situasjoner der ulykker kunne oppstå, blant annet ved nedbremsing, rygging og innkjøring til parkeringsplasser.

Ved hastigheter over ca. 30 km/t anses ikke bilene drevet av elektromotorer å være for stille fordi de da har oppnådd en slik hastighet at friksjonen mot veibanen lager nok lyd.

Også bilindustrien støtter de nye kravene. De har sammen med det amerikanske blindeforbundet jobbet for å få innført slike regler.

Bilfabrikkene er ifølge nyhetsbyrået AP allerede i gang med å lage systemer som sender ut lyder for å signalisere at bilene drevet av elektrisitet er i bevegelse.