Hopp til innhold

Putin vil knytte Nord- og Sør-Korea sammen med jernbane

Russlands president Vladimir Putin vil ha en jernbaneforbindelse mellom Nord- og Sør-Korea, som del av en handelsrute mellom Europa og Asia.

Russlands president Vladimir Putin i Seoul, Sør-Korea

FREMHEVET FORDELER: Russlands president Vladimir Putin fremhevet fordelene ved å få til en jernbaneforbindelse mellom Nord-Korea og Sør-Korea under et besøk i Sør-Koreas hovedstad Seoul.

Foto: Jung Yeon-je / Reuters

En slik forbindelse kan også koble de to statene til det europeiske jernbanenettet, via den transsibirske jernbanen. Målet er en ny rute for transport hele veien fra Sør-Korea gjennom Nord-Korea og mot Russland og Europa.

Putin snakket om planen under en næringslivskonferanse i Sør-Koreas hovedstad Seoul, ifølge nyhetsbyrået AFP.

Men selv om Sør-Korea og Russland skrev under en støtteerklæring for prosjektet, er det gedigne politiske hindringer i veien før det kan bli en realitet.

Forholdet mellom Nord- og Sør-Korea er fortsatt svært vanskelig, og i tillegg er det betydelig internasjonal frykt knyttet til Nord-Koreas atomprogram.

– Store økonomiske gevinster

Den russiske presidenten fremhevet på sin side at de potensielle fordelene ved å få til en jernbaneforbindelse er større enn vanskelighetene mellom landene.

– Jeg håper at politiske problemer blir løst på et tidlig tidspunkt, fordi Sør-Korea, Nord-Korea og Russland vil høste store økonomiske gevinster når prosjektet er ferdigstilt, sa Putin, og oppfordret sørkoreanske investorer til å bli med på laget.

– Hvis prosjektet fullføres, vil det gjøre mye for å få til fred og stabilitet på den koreanske halvøya, la den russiske presidenten til.

(Saken fortsetter under bildet)

Kontrollpost

SAMARBEID: Sør-Korea og Nord-Korea samarbeider om industrisonen Kaesong. Selv om nordkoreanske myndigheter stengte den fellesdrevne industrisonen i april, bestemte landene seg i høst for å gjenåpne området.

Foto: JUNG YEON-JE / Afp

Russisk start

Det finnes allerede en jernbaneforbindelse mellom Nord- og Sør-Korea ved industrikomplekset Kaesong. Forbindelsen har derimot ikke vært brukt siden forholdet mellom de to landene igjen ble svært spent for noen år siden.

Skilt mellom Sør- og Nord-Korea ved jernbanestasjonen Dorasan

KORT VEI: Det er ikke veldig langt mellom hovedstedene i Nord-Korea og Sør-Korea. Her ved jernbanestasjonen Dorasan like ved Kaesong-industriområdet.

Foto: Øyvind Bye Skille / NRK
Jernbanestasjonen Dorasan på grensen mellom Sør- og Nord-Korea

IKKE I BRUK: Jernbanestasjonen Dorasan på grensen til Nord-Korea har blitt stående ubrukt etter at stemningen ble mer spent.

Foto: Øyvind Bye Skille / NRK

Nå er håpet å igjen få transport på skinner mellom landene og hele veien gjennom Nord-Korea.

Russland tok det første steget med å få til prosjektet i september. Da sto en 54 kilometer lang jernbanelinje mellom grensebyen Khasan og havnebyen Rajin i Nord-Korea ferdig. I dette området møtes grensene til Nord-Korea, Russland og Kina, og Rajin kan by de to stormaktene på en god havn.

I fortsettelsen ser Putin for seg at jernbanelinjen forlenges gjennom Nord-Korea, over grensen til Sør-Korea, og ender opp i den sørkoreanske havnebyen Busan.

Russland ser for seg å kontrollere 36 prosent av jernbaneprosjektet, mens Sør-Korea skal kontrollere 34 prosent og Nord-Korea 30 prosent, ifølge AFP.

Stålprodusenten Poscom, jernbaneselskapet Korail og Hyundai Rotem har blitt nevnt som mulige medlemmer av et konsortium som står for sørkoreanske delen av prosjektet.

Skepsis

Andrej Lankov ved Kookmin-universitetet i Seoul mener en potensiell jernbaneforbindelse mellom de koreanske statene gir mening ut fra et handelsperspektiv, men er likevel skeptisk til prosjektet.

– Dette vil helt klart koste milliarder av dollar, og hvilke selskaper kommer til å risikere så store investeringer i Nord-Korea under de nåværende forholdene? spør Lankov, ifølge AFP.

– Jeg er sikker på at Nord-Korea vil være interessert. Det er fordi myndighetene, når prosjektet er igangsatt, vil få noe nytt som de kan bruke til å manipulere og presse andre, la den russiske eksperten til.

Nord-Korea og Sør-Korea markerte i sommer at det var 60 år siden våpenhvileavtalen som gjorde slutt på Koreakrigen. I september bestemte de to statene seg for å gjenåpne det fellesdrevne industriområdet Kaesong, fem måneder etter at det ble stengt på grunn av konfliktnivået mellom dem.

SISTE NYTT

Siste nytt