Hopp til innhold

London-drosjene skal bli grønne

De er et av Londons mest kjente ikoner, de sorte London-drosjene. Motorduren fra diesel-motoren i bilene har i årevis dysset mang en sliten London-borger i søvn på vei hjem fra jobb. Nå krever London-ordføreren at samtlige drosjer blir utslippsfrie fra 2018.

Nå krever London-ordføreren at samtlige drosjer blir utslippsfrie fra 2018.

En entusiastisk London-ordfører fikk selv sitte på med en utslippsfri drosje, noe samtlige drosjer i byen skal være om fire år. Foto: Espen Aas / NRK

Gang på gang er de velkjente sorte drosjene kåret til verdens beste. Men nå står de overfor den største forandringen siden hestedrosjene ble byttet til ut til fordel for bilene – fra 1. januar 2018 skal samtlige drosjer bli utslippsfrie. Mange bilprodusenter frister nå metropolen med sin variant av den berømte drosjen som har form som en klassisk britisk bowler-hatt.

Kan bli tyrkisk-produsert

I London i dag sto tre av tilbyderne av utslippsfrie drosjer stilt opp utenfor London-ordfører Boris Johnsons kontor, rett ved Tower Bridge. Det er til sammen fem selskaper som har levert sine forslag, og samtlige har måttet møte strenge krav til ytelse og utseende.

Peter Johansen

Peter Johansen er direktør i i London Taxi Company, som i dag leverer de sorte London-drosjene. Nå skal de gå fra eksos til vanndamp.

Foto: Espen Aas / NRK

London skal få nye, mer miljøvennlige drosjer

Tyrkiske Karsan har fra før levert en moderne variant av de velkjente New York-drosjene, og gjerne levere utslippsfrie drosjer til London.

Foto: Espen Aas / NRK
Det er London Taxi Company som i dag leverer de sorte drosjene, selskapets direktør Peter Johansen, hvis far er norsk forøvrig, viste stolt frem sin utslippsfrie variant, som de ønsker skal erstatte dagens diesel-biler. Eksosen blir erstattet av vanndamp.

– Bilen vår svarer på ordførerens visjon for en renere London-luft og fremtidige globale miljø-utfordringer, sier han skråsikkert til NRK. Han sier forsikrer at han ønsker konkurransen fra de andre produsentene velkommen, vel vitende om at de har levert London-drosjer i 80 år.

Rett bortenfor står tyrkiske Karsan, som fra før har levert en moderne variant av de velkjente New York-drosjene. Bilen de har med seg ligner på ingen måte på noen London-drosje, men administrerende direktør Jan Nahum forklarer ivrig til NRK at de skal levere en bil som ser helt annerledes ut dersom de er ønsket, og viser frem en liten modell som står ved siden av den store.

– Det er en utrolig viktig kontrakt, London er utvilsomt en av de mest prestisjefylte byer, og London-drosjene er et verdenskjent ikon, sier han.

I tillegg til disse to, har britiske Frazer-Nash, tyske Mercedes-Benz og japanske Nissan laget sine utslippsfrie varianter av London-drosjen.

Streng ordfører

Londons ordfører, Boris Johnson, har også blitt et slags ikon for byen. Med sin strittende lyse hårsveis og utømmelige forråd av vittigheter er det han som har bestemt at London-drosjene skal bli utslippsfrie. Med sitt rådgiverkorps på slep, spratt han ut og inn av de forskjellige modellene som en strikkball i dag, poserende for fotografer som aldri ser ut til å få nok bilder av mannen.

Boris Johnson har presset hardt på for å gjøre London mer miljøvennlig i årene han har ledet byen. I fjor bestemte han seg for å lage en sone rundt sentrum av London som skal ha såkalte ultra-lave utslipp innen 2020. Fra før av Johnson, som er en ivrig syklist, presset på for både bysykler og sykkelstier gjennom hovedstaden, samt sørget for nye busser med lave utslipp. Nå er altså turen kommet til drosjene.

– London-drosjene er ikonisk på så mange måter, ikke minst på grunn av sitt spesielle utseende, og måten den føres på av eksperter som kjenner hovedstaden som innsiden av sin egen hånd. En Akilles-hel, særlig på eldre modeller, har likevel vært forurensingen fra diesel-motorene. De renere, grønnere kjøretøyene jeg har sett her i dag er bevis på at evolusjonen til de berømte London-drosjene er godt i gang, sier Johnson.

– Men blir de som før?

– Selvsagt, de er som skarabe-biller, kjenner du til skarabeer? Som digre biller er de.

– Men en viss forandring blir det, spør NRK igjen.

– Den store forandringen var da vi sluttet med hest og vogn.

Londons drosjesjåfører eier bilene sine selv, og er dermed en dyr investering for de fleste, etter at de ofte i flere år har måttet lære seg byens veinett for å få tildelt drosjeløyve. Nå lover han å se på finansieringsmodeller slik at drosjeparken kan byttes ut over de neste fire årene.

Arbeidet er i gang

London skal få nye, mer miljøvennlige drosjer

Fraser-Nash er én av produsentene som satser på elektriske drosjebiler.

Foto: Espen Aas / NRK

Selv om det ennå er nesten fire år igjen før samtlige diesel-motorer skal være historie, er arbeidet i allerede i gang, ifølge Garrett Emmerson som er ansvarlig for overflate-transport i London.

– Vi skal fortsette å jobbe tett med produsentene for å få de nye London-drosjene til å frakte passasjerer gjennom gatene her i hovedstaden så snart som mulig. Produsentene her i dag kan åpenbart levere svært avanserte løsninger når det gjelder neste generasjonen av drosjer.

Og London-ordfører testet selv en av dem da han forsøkte riste av seg halen av fotografer på vei tilbake på kontoret. En knall hvit el-bil fra den britiske produsenten Frazer-Nash sto parkert på utsiden. Etter å ha posert foran den en stund bestemte han seg for å ta seg en tur.

Uten en eneste lyd fra motoren, førte han den noe meter til ære for fotografene.

– Har du ikke startet den?, spør NRK.

– Den er på, svarer ordføreren.

– Jeg hører jo ingenting?

– Fantastisk! slår Boris Johnson fast og kjører enda noen meter.

Grønt er det nye svart. Iallfall når det kommer til London-drosjer.

SISTE NYTT

Siste nytt