Fra kontrolltårnet i Zürich.
Opplysningen om de russiske flygerne er uoffisielle, og meldes av det russiske nyhetsbyrået RIA-Novosti i dag. Det siterer russiske eksperter på ulykkesstedet. Meldingen er ikke bekreftet fra offisielt hold.
Ifølge RIA-Novosti fortalte mannskapet på det russiske Tupolev-passasjerflyet at de befant seg på kollisjonskurs med Boeing 757-transportflyet fra Bahrain. Det var 90 sekunder før kollisjonen.
Ulike versjoner
Den sveitsiske luftfartskontrollen sa først at det russiske flyet hadde blitt advart 90 sekunder før ulykken, og at pilotene ventet nesten et minutt med å reagere. I går kom det fram at de russiske pilotene fikk beskjed om å gå ned bare 50 sekunder før kollisjonen. Hvis dagens melding er riktig, var det altså de russiske pilotene selv som slo alarm.
Den anonyme russiske etterforskeren på ulykkesstedet sier til nyhetsbyrået at flygelederne straks skulle ha handlet for å sørge for avstand mellom flyene.
Drapsetterforskes
Påtalemyndigheten i Sveits opplyste i dag at det er grunn til mistanke om at noen kan være skyldige i drap i forbindelse med flykollisjonen. Derfor er det innledet drapsettforsking etter ulykken.
Målet er å bringe på det rene hva om faktisk skjedde og på hvilke tidspunkter, og hvilke handlinger som ble utført i kontrolltårnet til flyplassen ved Zürich, heter det i en pressemelding fra Zürich-politiet. Det kan ha blitt gjort feil i kontrolltårnet som kan føre til tiltale. Selv om flyene var over sør-tysk territorrium da de kolliderte, var de teknisk sett i Sveits, fordi det sveitsiske luftfartsverket har ansvaret for dette luftrommet.
Den sveitsiske etterforskingen skal ikke omfatte hva som foregikk i de to flyene i minuttene og sekundene før sammenstøtet.
Manglet
I går ble det kjent at det automatiske systemet som skal varsle når fly er på kollisjonskurs, var slått av i kontrollrommet på grunn av vedlikehold.
Det russiske flyet hadde varslingssystem for kollisjoner, men ikke det automatiske systemet som koordinerer kursen med det tilsvarende systemet til møtende fly.