NRK Meny
Normal

Utsteder arrestordre på kapteinen

Myndighetene i Sør-Korea har utstedt arrestordre på kapteinen på fergen som sank utenfor Sør-Korea. Han risikerer nå å bli satt i varetekt.

Sewol

Fredag morgen var nesten hele skipet under vann. Fortsatt er 270 mennesker savnet.

Foto: YONHAP / Reuters

Lee Joon-Seok

– Jeg er virkelig lei meg overfor passasjerene, ofrene og deres familier. Jeg skammer meg, sa kaptein Lee Joon-seok torsdag.

Foto: YONHAP / Reuters

Påtalemyndigheten har bedt retten om å utstede en arrestordre mot kaptein Lee Joon-seok og to andre besetningsmedlemmer på fergen.

Det er ifølge nyhetsbyrået AFP foreløpig ikke kjent hva kapteinen er siktet for, men etterforskningen så langt tyder på at kapteinen skal ha brukt en halvtime på å iverksette en ordre om evakuering.

Samtidig med at redningsmannskaper jobber med å komme seg inn i den kantrede fergen, fortsetter myndighetene i Sør-Korea etterforskningen av ulykken.

Det blir stilt spørsmål ved flere av kapteinens vurderinger. Kunne flere liv vært reddet dersom kapteinen hadde reagert raskere?

Klokken 09 om morgenen onsdag fikk den 69 år gamle kapteinen Lee Joon-seok ordre om at alle passasjerene måtte ta på seg redningsvester. Ordren ble gitt av en tjenestemann ved en sentral for båttrafikk bare fem minutter etter en nødsamtale fra fergen.

Var ikke på broen

Etter forliset har kapteinen tilbrakt mesteparten av tiden i avhør. Etterforskningen så langt tyder på at det ikke var kapteinen som var ved roret da ulykken skjedde, men tredjestyrmannen.

Det er ikke unormalt at styrmenn står ved roret, og kapteinen er vanligvis ikke på broen under hele seilasen.

– Jeg beklager til passasjerene, de omkomne og deres familier, sa kapteinen i en uttalelse torsdag.

Pårørende etter fergeulykken utenfor Sør-Korea

Pårørende etter fergeulykken speider utover havet der fergen gikk på grunn onsdag.

Foto: KIM HONG-JI / Reuters

28 bekreftet omkommet

Fredag morgen er 28 mennesker bekreftet omkommet, men dødstallet er ventet å stige betraktelig. 48 timer etter at skipet sank er 270 mennesker fortsatt savnet. De fleste omkomne som er funnet til nå, er funnet i flytende i vannet.

Etterforskere undersøker også om en ordre fra et av besetningsmedlemmene kan ha hatt noe å si for ulykken. Han skal ha gitt ordre om en plutselig endring av skipets kurs. Det ikke kjent hvorfor skipet endret kurs.

Sterk strøm

Det har vært krevende for dykkere å ta seg inn i fergen, som fredag morgen var i ferd med å synke helt ned i sjøen.

Sørkoreanske medier melder at dykkere har tatt seg inn i vraket, men dette ble kort tid senere tilbakevist av kystvakten.

To dykkerne klarte delvis å åpne en dør på skipets side, men de gikk ikke inn i vraket, ifølge kystvakten.

– Det er så godt som ingen sikt. Du kan nesten ikke se hånden framfor ansiktet, sa én av dykkerne da han kom tilbake til land på øya Jindo.

Dykkere har boret hull i skroget og begynt å fylle skipet med luft, men det har ikke latt seg gjøre å gå inn i selve vraket for å lete etter savnede. I tillegg til dårlig sikt er det sterke strømmer i vannet og vanskelige værforhold med regn og skodde og høye bølger.

De pårørende mener imidlertid redningsarbeidet har vært altfor dårlig. Det har kommet anklager om at myndighetene lyver om hvor mange som deltar i søket.

Kritiserer innsatsen

Til tross for de vanskelige forholdene på stedet mener mange av de pårørende også at redningsarbeidet har vært altfor dårlig.

Det har også kommet anklager om at myndighetene lyver om hvor mange som deltar i søket, og tjenestemenn er blitt fysisk angrepet av pårørende.

– Er det slik det er blitt i Sør-Korea? Vi ber dere igjen: Vær så snill, redd barna våre, sa en selvutnevnt talsmann for de pårørende i en TV-appell fredag morgen.
Ingen overlevende er funnet siden onsdag.

– To dager er gått, men ingen er brakt ut i live, sier Lee Yong-gi, faren til ett av de savnede barna.

– Jeg er overbevist om at barna er i live. Vi må redde dem så raskt som mulig. Men mannskapene somler, sier han.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt