NRK Meny
Normal

Flystyrten i Mali: – Utelukker ikke bevisst handling

Franske etterforskere tror flyet som styrtet i Mali for to uker siden møtte bakken helt, og med en fart på 740 kilometer i timen. De utelukker ikke at styrten er resultat av en villet handling.

FRANCE-ALGERIA-BURKINA-AVIATION-ACCIDENT

54 av de 118 som omkom i flystyrten i Mali var franske statsborgere. Søndag sørga innbyggere i byen Roen over medborgere de mista i flystyrten i en minnemarsj.

Foto: JEAN-SEBASTIEN EVRARD / Afp

Rester etter flykrasj

Vrakdeler fra krasjet skal ifølge franske etterforskere være funnet over et relativt begrensa område. Det får etterforskerne til å tro at flyet var helt idet det traff bakken.

Foto: ECPAD / Reuters

Etterforskere jobber med å finne årsaken til at et passasjerfly med 118 personer om bord styrta i Mali for to uker siden. Jobben kan bli vanskelig, da en av de såkalte sorte boksene ser ut til å være ubrukelige.

I en pressekonferanse i dag framla den franske etaten med ansvar for å etterforske årsaker til ulykker i sivil luftfart, BEA, det de har funnet så langt i etterforskningen.

En av hovedfunnene er at flyet ikke ble oppløst i lufta, men krasjet i bakken med høy hastighet.

Årsaken til styrten har de ennå ikke kommet fram til.

– Jeg tror ikke man i dag kan utelukke at en bevisst handling, men man kan ikke si mer om det for øyeblikket, sier Rémy Jouty, direktør for BEA til Le Figaro.

Uleselig taleopptaker

22. juli mistet flyselskapet Air Algerie kontakten med flight AH 5017. To dager etter ble det funnet på bakken i Mali av franske soldater ved hjelp av en drone.

Først var antall passasjerer i flyet satt til 116, men dette ble oppjustert til 118 dagen etter at flyet ble funnet. 54 av de 118 passasjerene i flyet var franskmenn.

Etter på ha hentet ut informasjon fra en av flyets sorte bokser, konstaterer etterforskerne at flyet krasjet i bakken med en «ekstremt stort vertikal hastighet», ifølge Le Monde.

Flyet skal ifølge ferdskriveren ha holdt en fart på hele 740 km/t i sekundet før det trakk bakken.

Ferdskriveren funnet like hel

Flyets sorte bokser ble sendt til Frankrike noen dager etter flyet ble funnet. Det kom fram i dag at den ene sorte boksen, som tar opp samtaler i førerkabinen, har ødeleggelser som gjør at det kan bli vanskelig å få ut informasjon fra den.

– Magnetbåndet var litt skadd. BEAs laboratorium har satt i stand båndet. Uheldigvis ser registreringene ut til å være ubrukelige, sier Jouty til Le Figaro torsdag.

Den andre sorte boksen derimot, ferdskriveren, skal ha blitt funnet like hel. I tillegg til flyets fart, viser den ifølge Le Monde at flyruta før styrten preges av store svinger og flere helninger.

– Flyruta man ser får oss til å tro at flyet ikke løste seg opp i lufta, men det utelukker ikke at flyet kan ha fått skader i lufta, sier Jouty til Le Figaro.

Det er i franske medier spekulert i flere grunner til at flyet styrtet. En av teoriene er at flyet eksploderte i lufta etter å ha møtt på et tordenvær, ifølge Le Monde. Den franske innenriksministeren Bernard Cazeneuve har tidligere uttalt at årsaken til ulykken høyst sannsynlig var dårlig vær.

Det er også spekulert i om flyet kan ha vært utsatt for angrep fra maliske opprørere, men denne tesen er avkreftet av franske myndigheter.

– Usikkert om pilotene ba om ruteendring

Den franske utenriksministeren Laurent Fabius har tidligere sagt at pilotene i flyet ba om å skifte rute like før flyselskapet mistet kontakt med flyet.

Torsdag sa imidlertid direktøren i BEA at det ikke er avklart om pilotene underveis i flyvningen ba om endring av flyrute.

– Samtaler med luftkontrollørene er lagret, men ikke ennå analysert, sier Jouty til Le Monde.

BEA skal levere en delrapport om flystyrten i midten av september. Uavhengig av etterforskerne i BEA, skal også en fransk rettsinstans etterforske saken, melder Le Nouvel Observateur.

I et intervju med France Info uttrykte BEA-direktør Jouty at det er forferdelig at de pårørende må vente på svar.

– Vi skylder dem en så riktig og komplett forklaring som mulig på hva som skjedde, sier han.

Laster kart, vennligst vent...

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt