I et brev til Obama-regjeringen mandag advarer Air Line Pilots Association International (ALPA) mot det norske lavprisselskapet og sier det vil omgå amerikanske arbeids- og sikkerhetsregler, skriver Washington Times.
I brevet ber ALPA samferdselsdepartementet å avslå søknaden fra Norwegian, som de mener opererer under bekvemmelighetsflagg som hindrer innsyn i arbeidsforholdene.
Les også:
– Sikkerhetshull
Pilotforeningen henviser til at mens Norwegian har registrert sine andre ruter i Norge, er de internasjonale rutene plassert i Irland.
Påstanden er at ved å registrere rutene i Irland, men ikke fly derfra, forsøker Norwegian å sikre seg mot at inspektører får tilstrekkelig oversikt over arbeidet med sikkerheten.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen tilbakeviser fremstillingen:
– Disse påstandene har ingen rot i virkeligheten. Irsk tilsyn er blant de beste i verden. Vårt datterselskap forholder seg til EASAs regelverk, slik andre europeiske flyselskap gjør. Dette er et forsøk på å avspore debatten, sier han i en epost til NTB.
– Konkurransefrykt
I brevet til det amerikanske samferdselsdepartementet blir det også påpekt at de nye flyrutene vil bli betjent med mannskap fra Singapore gjennom et selskap som er basert i Bangkok.
Sandaker-Nielsen sier til avisen at kritikken bunner i frykt for konkurranse.
– De etablerte flyselskapene har gjort alt som står i deres makt for å stanse lavkostnadsselskaper på innenlandsrutene. Nå gjentar historien seg ved at et lite norsk selskap utfordrer de store selskapene ved å tilby alle rimelige billetter over Atlanteren, sier han.
Han viser til at Norge ikke er med i EU, og at det er grunnen til at Norwegian Air International er registrert i Irland.
– Vi må være registrert i et EU-land for å få tilgang på trafikkrettigheter i Sør-Amerika, Asia og Afrika, slik at vi kan fortsette vår internasjonale vekst, sier informasjonssjefen.