Larry Vance som er ekspert på flyulykker, sier til det australske nyhetsprogrammet 60 Minutes at vrakrester indikerer en kontrollert landing.
Boeing 777-flyet til Malaysia Airlines var på vei til Beijing fra Kuala Lumpur da flyet forsvant med 239 personer ombord i mars 2014.
Nå forsøker etterforskerne å finne ut om flyet ble styrtet i havet med vilje.
«Kontrollert landing»
Den kanadiske eksperten på flyulykker, Larry Vance, har ledet mer enn 200 flyulykke-etterforskninger. Han hadde hovedansvaret for å skrive rapporten etter SwissAir-ulykken i 1999. Hvor 229 personer mistet livet etter at flyet ble styrtet utenfor Nova Scotia, skriver BBC.
Da SwissAir-flyet styrtet, ble flyet delt i over to millioner biter. Til 60 Minutes sier han at fraværet av slike vrakdeler indikerer at MH370 landet under kontrollerte forhold.
– Det er ingen andre realistiske teorier, sier den verdensledende kanadiske flyeksperten.
Flyet var forberedt for landing
Det australske søket etter MH370 har gått ut ifra at flyet ikke var under menneskelig kontroll når det krasjet på vei til Beijing.
Vance mener en liten del av vingeklaffen, kalt flaperon, som ble funnet utenfor kysten av Madagaskar på den franske øya Réunion, indikerer at flyet ble kontrollert av et menneske, skriver The Guardian.
– Du kan ikke få vingeklaffene i den posisjonen uten at noen manuelt gjorde det, forklarer Vance.
Og fortsetter:
– Noen forsøkte å lande flyet på vannet.
– Frustrerende for etterforskningen
Etterforsker for Australias transportsikkerhetsbyrå, Peter Foley, er enig i at ulykken kan ha vært forårsaket av en pilot, skriver The Guardian.
Vrakdelen av vingen som ble funnet på den franske øya Réunion i Det indiske hav er for øyeblikket hos franske myndigheter. Ved flere anledninger har etterforskere fra Malaysia forsøkt å få vrakdelen tilsendt, uten hell.
– Jeg tror det har vært veldig frustrerende for etterforskningen at man ikke har fått tak i vrakdelen som ble funnet utenfor Madagaskar, sier Peter Foley.
Han forteller at hvis flyet ble fløyet med vilje mot vannet, kan flyet ha styrtet utenfor søkeområdet.
– Det er mulig det var noen som hadde kontroll over flyet fram til det traff vannet, og vi leter aktivt etter bevis som støtter den teorien, sier Foley.