Den omstridte transporttjenesten Uber forsøker igjen å gå nye veier.
Denne uka satte selskapet flere selvkjørende biler i trafikk i den amerikanske storbyen San Francisco.
Må ha tillatelse
Det tok bare noen timer fra de selvkjørende bilene ble satt i drift til Biltilsynet i California kom med et kjøreforbud.
Myndighetene krever at Uber må ha en kjøretillatelse for hver bil før de blir satt i drift.
«Hvis ikke Uber øyeblikkelig etterkommer kravet, vil vi ta rettslige skritt», skriver Brian Soublet hos delstatens trafikkmyndigheter i et brev til transportselskapet ifølge BBC.
Les også: Ny Uber-anmeldelse fra Taxiforbundet
Uber blånekter
– Uber har respekt for offentlige tjenestemenn, men reguleringene som myndighetene krever er irrelevante for våre biler, sier en av selskapets ledere, Anthony Levandowski.
Han viser til at Ubers biler inntil videre har en person som sitter bak rattet og overvåker den selvkjørende bilen.
Levandowski mener at deres biler i prinsippet ikke er annerledes enn Tesla sine biler med autopilot. Myndighetene krever ingen tillatelse fra dem som lar en Tesla kjøre for egen maskin.
Hvis Uber skulle søke om kjøretillatelse, må selskapet også betale forsikring og rapportere uregelmessigheter til myndighetene.
Les også: Anmelder 105 Uber-sjåfører
Strid om Uber
I Tyskland har Uber blitt forbudt, i mange byer verden over har det vært protestaksjoner og demonstrasjoner fra drosjeeiere og drosjeorganisasjoner.
I Norge har politiet slått til mot et hundretalls Uber-sjåfører, flere har blitt bøtelagt og fradømt førerkortet.
– Det at tilbudet om persontransporten er rettet fra tilbyder til kunde via nettet eller en applikasjon, gjør ikke slik persontransport lovlig, sier politiinspektør Ole Rasmus Knudsen ved Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt.
Han understreker at den som tar betalt for persontransport må ha løyve.
Men når de selvkjørende bilene kommer for fullt, kan drosjenæringen stå foran nye og store utfordringer.
Les også: Uber vil overvåke deg etter turen