Trump stanset positiv uttalelse om avdøde McCain

President Trump stanset et uttalelse der avdøde senator John McCain ble omtalt som «krigshelt». Mandag ble flagget i Det hvite hus heist til topps, men så firt til halv stang igjen etter protester.

COMBO-FILES-US-POLITICS-MCCAIN-TRUMP

Avdøde senator John McCain (t.v.) og Donald Trump (t.h.) var medlemmer av samme parti, men forholdet de to imellom nådde et lavpunkt da Donald Trump kritiserte John McCain og sa at han ikke var en krigshelt.

Stillhet og passivitet fra Det hvite hus etter John McCains dødsfall har ført til reaksjoner, både blant republikanere og demokrater.

Først ble det registrert at det ikke kom noen offisiell uttalelse fra Trumpadministrasjonen etter at den erfarne senatoren døde lørdag.

Både Trumps pressesekretær, Sarah Huckabee Sanders, og stabssjef John F. Kelly mente det ville være passende med en offisiell uttalelse om den dekorerte Vietnam-veteranen og mangeårige republikanske senatoren. Han døde som følge av en kreftsvulst på hjernen.

Men Trump sa nei, og viste til at han foretrakk å tvitre, ifølge The Washington Post. Lørdag kveld kom tweeten, blottet for positiv omtale av den avdøde.

Laster Twitter-innhold

«Sympati med familien» var så langt presidenten kunne strekke seg.

US-POLITICS-MCCAIN

Folk fra begge partier har kommet med fotografier og blomster til John McCains kontor hjemme i Phoenix, Arizona.

Foto: ROBYN BECK / AFP

Hedret av andre i administrasjonen

Det ble andre regjeringsmedlemmer som sørget for å hedre McCain, blant dem visepresident Mike Pence og forsvarsminister James Mattis.

Laster Twitter-innhold

– Lidenskapelig dedikert til vårt land, senator McCain satte alltid hensynet til nasjonen foran seg selv, sto det i uttalelsen fra forsvarsminister Mattis. Også pressetalskvinnen, innenriksministeren og presidentens nasjonale sikkerhetsrådgiver var ute med rosende ord om

Tidligere president George W. Bush kalte McCain «en mann med dype prinsipper og en patriot av høyeste rang».

Trump tvitret om økonomi og spilte golf

Heller ikke søndag kom det mer om McCain fra presidenten. I stedet sendte han ut flere tweeter om hvor strålende det går i økonomien, før han dro ut til Virigina for å spille golf på egen bane.

US-PEOPLE-PAY-RESPECTS-TO-LATE-SEN.-JOHN-MCCAIN-AT-PHOENIX-FUNER

Fem år gamle Olivia Lawler planter et amerikansk flagg i en spontan minnelund opprettet ved Dignity Memorial Mortuary i Phoenix, Arizona. Bildet er fra søndag 26. august.

Foto: Ralph Freso / AFP

Forholdet mellom de to ble aldri godt.

– Jeg liker folk som ikke blir tatt til fange, sa Trump under valgkampen.

Den tidligere jagerflypiloten McCain satt over fem år i vietnamesisk fangenskap. Trump mente at det ikke gjorde ham fortjent til statusen som krigshelt.

Til gjengjeld gjorde McCain det klart at presidenten ikke er velkommen i begravelsen, der både George W. Bush og demokraten Barack Obama skal tale.

Flagget opp og ned igjen

Når prominente personer i USA dør er det vanlig at både Det hvite hus, sammen med andre offentlige bygninger, flagger på halv stang fram til begravelsen har funnet sted.

Det skjer vanligvis etter en kunngjøring fra presidenten selv, og dette ble gjort både da den tidligere førstedamen Barbara Bush døde i april og da den tidligere senatoren John Glenn døde, skriver Politico. Men mandag morgen var flagget på Det hvite hus igjen heist til topps, noe som ikke gikk upåaktet hen i amerikanske medier.

CBS' reporter Mark Knoller er en av dem som la merke til flaggingen:

Laster Twitter-innhold

USA Today påpekte at det var helt i tråd med flaggreglene å heise flagget igjen, men minnet også om at flagget ble hengende på halv stang i flere dager da Barbara Bush døde.

Men så begynte protestene å komme.

En felles uttalelse, både fra demokratisk og republikansk side, var blant protestene som førte til at flagget igjen ble firt til halv stang mandag ettermiddag.

– Til tross for vår uenighet om politikk, har jeg stor respekt for den innsatsen senator John McCain har gjort for vårt land. For å ære ham, har jeg underskrevet en proklamasjon om at det skal flagges på halv stang frem til hans begravelse, het det i en uttalelse fra Trump til slutt.

John McCains siste stikk til Donald Trump. Rick Davis, tidligere leder for McCains presidentvalgkamp, leser opp et brev fra den avdøde senatoren.

Mente McCain undergravde presidentens politikk

John McCain var en av Trumps klareste kritikere innad i det republikanske partiet. I Det hvite hus mente mange at han bidro til å undergrave administrasjonens politikk.

Det var hans stemme som gjorde at Trump-administrasjonens forslag til ny helseforsikringsreform ikke ble vedtatt i Senatet. Trump skal ha sagt til venner at han følte seg «forrådt» av McCain.

US-POLITICS-MCCAIN

Det flagges nå på halv stang utenfor Kongressen i Washington DC. John McCain var senatorer i seks perioder.

Foto: BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

Senatoren var kjent som en utenrikspolitisk «hauk». Da Trump møtte Putin i Helsingfors i juli, var han ikke nådig.

– Dagens pressekonferanse i Helsingfors var noe av det verste fra en amerikansk president noensinne. Presidenten torde ikke stå opp mot Russland. Skadene forårsaket av Trumps naivitet, egoisme, falske likeverdighet og sympati for autokrater er vanskelig å kalkulere, uttalte republikaneren McCain.

Trump sa blant annet at «Russlands-etterforskningen er en katastrofe for våre land», og at Putin var «svært sterk» når han nektet for at hans land stod bak innblanding i presidentvalget.

McCain hadde gode kontakter i etterretningen og hele det sikkerhetspolitiske miljøet i USA. Han visste godt han hadde flertallet på sin side når han reagerte på Trumps vilje til å ta den russiske presidenten på hans ord.