– Kapitalkontrollen er kommet for å bli. Da Kypros innførte tilsvarende restriksjoner i mars 2013 varte det i to år, sier Nikos Archontis til NRK.
Han er operasjonell sjef for Den panhellenske sammenslutningen av eksportører, som organiserer over 3000 av Hellas ' eksportbedrifter.
Etter at regjeringen stengte bankene i slutten av juni har mangelen på kontanter blitt mer og mer merkbar.
Et av problemene er at halvparten av eksporten fra Hellas går med lastebiler.
– Lastebiler trenger kontanter. Til å betale bensin, til å betale bompenger og til mat og losji for sjåførene. Det er stadig færre steder man kan betale med kort for slikt, sier Archontis.
80 prosent nedgang i salget
Både de store eksportbedriftene og mindre foretak får nå stadig større problemer.
En av dem som har merket konsekvensene av mangelen på kontanter er 67 år gamle Nikos.
Han driver en av bodene på et ambulerende frukt- og grønnsakmarked. Tirsdag var han i Kypsali; en arbeiderbydel i Aten og stedet statsminister Alexis Tsipras kommer fra.
Nikos forteller at de siste månedene har salget gått ned med 80 prosent og særlig etter at uttaksgrensen i bankene ble innført har folk vært gniene med pengene.
En gang han kastet løk var det flere som kastet seg over søppelbøtten for å få tak i grønnsakene.
– Se her nå. Klokken er elleve og det er ingen som handler. De kommer etter klokken ett fordi de vet at da selger vi det som har blitt dårlig til en lav pris, sier Nikos.
Ber om mer fleksible løsninger
Bankene skal foreløpig være stengt til og med torsdag. Selv om de er innforstått med at uttaksgrensen kommer til å bestå i lang tid, ber eksportsammenslutningen og resten av næringslivet om mer fleksible løsninger
Skal greske enkeltpersoner eller bedrifter i dag sende penger ut av landet, må det godkjennes av en fem mann stor komite i finansdepartementet.
Det gjelder enten det er penger fra foreldre til en student i utlandet, penger for sykebehandling i utlandet, eller en bedrift som vil kjøpe råvarer i utlandet for produksjon i Hellas.
Eksportalliansen sier at hvis de ikke får lettelser vil eskorten fra Hellas gå ned med 80 millioner euro i uken.
Det er penger som det kriserammede Hellas ikke har råd til å tape. Og det er heller ingen garanti for at kunder i utlandet kommer tilbake senere.
– Flere av våre eksportører har måttet utsette leveranser til utlandet. Slik kan det ikke forsette, det står bedrifter fra andre land klare til å overta om vi ikke leverer, sier Nikos Archontis.