Kong Harald foretok den offisielle åpningen like før klokka 13 i formiddag. (Foto: NRK)
Med verdens lengste undersjøiske tunnel og tre bruer har de vel 30.000 innbyggerne i øykommunene blitt landfaste.
15.000 mennesker var tilstede da Kong Harald åpnet veiforbindelsen.
Og innbyggerne har grunn til å feste sammen med Kongen. Å komme seg til å fra øyene blir betydelig enklere når fire fergestrekninger er lagt ned.
Denne delen av Sunnhordland har hittil vært den største region av landet uten fast veiforbindelse. Åpningshøytideligheten på Gassasundet på Bømlo ble derfor en gigantisk folkefest.
Mange tusen mennesker fra de berørte kommunene var møtt fram, og svært mange av dem hadde tatt med seg flagg. Men flaggene hilste de kongen da han etter å ha vært med på den siste offisielle ferjeturen mellom Sagvåg på Stord og Siggjarvåg på Bømlo kom fram til Gassasundet.
1,8 milliarder kroner er prislappen på fastlandsforbindelsen til 30.000 øyboere i Sunnhordland. (Foto: Statens Vegvesen)
Stord landfast siden desember
Selv om Kong Harald foretok den offisielle åpningen i dag, har bilister brukt E39 til Stord under Bømlafjorden siden desember i fjor. Men veien til Bømlo åpnes først i dag.
Den 7,9 kilometer lange tunnelen under Bømlafjorden er den dyreste delen av anlegget, den står alene for nærmere en halv milliard av de vel 1,8 milliarder kronene prosjektet har kostet.
Vedtaket om å bygge Trekantsambandet ble gjort av Stortinget i 1996 og byggingen startet i februar 1997.
Statens vegvesen Hordaland har stått for utbyggingen mens Sunnhordland bru- og tunnelselskap finansierer og krever inn bompenger.
Bømlo, Stord og Fitjar blit landfast takket være tre bruer og verdens lengste undersjøiske veitunnel. (Ill: Statens Vegvesen/NRK)
Åpnet et halvt år før tiden
Da E39 til Stord kunne tas i bruk i desember fjor var det et halvt år tidligere enn planlagt, takket være rask tunneldriving i Bømlafjordtunnelen.
Tunnellen som er 7931 meter lang ligger på det laveste 260 meter under havflaten. Med tre kjørefelt bør det ikke bli noe problem at største stigning er 8,5 prosent.
Tunnelen går fra Sveio til den lille øya Frøyno, som også har blitt trafikk-knutepunkt for innbyggerne som skal til Bømlo, Stord eller Fitjar. Her ligger også bomstasjonen hvor privatbilister blir avkrevd 75 kroner for hver kjøretur på det nye anlegget.
Vakre veier
Tre bruer måtte til for å få øyene landfast: Bømlabrua, Stordabrua og Spissøybrua. Stordabrua og Bømlabrua er begge av de største hengebruene i Norge.
Anlegget består tilsammen av 21,6 km ny vei med bruer og tunnel. Av dette er 11,3 km vanlig vei. I tillegg er det bygd gang- og sykkelvei mellom Bømlo og Stord.
Veiene går i vakker vestlandsnatur og det er lagt stor vekt på landskapspleie. Fyllingene er bygd opp med slakke skråninger. Det er minst mulig rekkverk, og det er laget murer med naturstein.