Verst rammet er fotgjengere og syklister, og det er flest unge og eldre trafikanter blant dem. Innenriksminister, Christophe Castaner, mener det er en direkte sammenheng mellom manglende fartsmåling og det økende antall ulykker og dødsfall på veiene, skriver den franske nettavisen The Local.
Februar i år ble andre måned på rad med flere omkomne og skadde i trafikken. I alt 253 mennesker døde i trafikkulykker i Frankrike i februar, mens om lag 5200 ble skadd.
Det er en økning på 17 prosent i antall døde og en 22 prosents økning i antall skadde, sammenlignet med fjoråret.
Antall dødsofre gikk ned
Myndighetene markerte med stolthet så sent som i januar, at antall dødsofre i trafikken i Frankrike var på sitt aller laveste i fjor med 3259 omkomne, ned fra 3448 i 2017.
– Dette er historisk lave tall, sa statsminister Édouard Philippe
Regjeringen satte ned fartsgrensen på franske landeveier i fjor fra 90 til 80 kilometer i timen og Philippe mente at det hadde spart 116 menneskeliv.
Men meningsmålinger har vist at et flertall i befolkningen er mot lavere fartsgrenser, og særlig er motstanden markant i distriktene.
Store kostnader
Nedsatt fartsgrense ble ett av tiltakene «de gule vestene» har rettet sine protestaksjoner mot, og samtidig har vandalismen av fartsmålere økt kraftig.
Ødeleggelsene varierer fra å male over boksene, til å pakke dem inn i gaffa-tape eller sette fyr på dem.
– Vi anslår tapene til 50 millioner euro i ødeleggelser og 500 millioner i tapte inntekter fra bøter, sier parlamentsmedlem Valérie Rabault fra Sosialistpartiet, til avisa Le Parisien.
Les mer om protestaksjonene i Frankrike her: