Det store lasteskipet ligger nå med 45 graders slagside etter grunnstøtingen lørdag kveld.
– To personer ble sendt til sykehus med mindre skader, og hele mannskapet er nå gjort rede for, fortalte administrerende direktør for Höegh Autoliners, Ingar Skiaker på en pressekonferanse i kveld.
Skipet la fra kai i Southampton klokken 20.20 lørdag kveld og var på vei til Tyskland da det grunnstøtte en drøy time etter avgang.
Ifølge nettavisen Island Echo på Isle of Wight har skipet lagt seg over 45 grader til siden og redningshelikoptre har evakuert de siste av de 25 som var om bord.
Forberedelsene er i gang for å få rettet opp det norske bilfrakteskipet Höegh Osaka og dratt det av sandbanken det står fast på utenfor Southampton i England.
Håpet er at Höeg Osaka skal kunne trekkes av grunn i løpet av søndagen når det blir høyvann i området. Selv om man er avhengig av høyvann for å kunne dra skipet av grunn, er det også fare for at tidevannet kan gjøre skipet mer ustabilt.
Politiet i Hampshire opplyser til Sky News at skipet ikke er stabilt, og det er opprettet en sone med radius på 100 meter rundt skipet der andre fartøy blir bedt om å holde seg unna.
Det var los om bord, og rederiet opplyser at det ikke vet hvordan det Singapore-registrerte skipet kunne gå på grunn.
I lasten er det omtrent 1.500 personbiler og rundt 200 tyngre kjøretøy, som lastebiler, busser og gravemaskiner.
– Skipet er omtrent halvfullt. Bilene er surret fast, og i lignende tilfeller hos andre rederier har det hendt at bilene har blitt hengende i surringene og ikke flyttet seg. Men det er det for tidlig å si noe om i dette tilfellet, forteller pressetalsmann Øyvind Ervik i rederiet Höegh Autoliners til NTB.
Evakuering
Redningsfartøy og helikoptre kom raskt til stedet, og begynte evakueringen av mannskapet.
Flere av mannskapet skal ha havnet i sjøen etter grunnstøtingen, og en av dem skal ha brukket foten. Kapteinen og styrmannen valgte først å bli værende igjen på skipet, men da det la seg enda mer over på siden ble det besluttet at også de skulle evakueres.
Höegh Osaka grunnstøtte i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er viktig for skipstrafikk til og fra Southampton.
– Hele mannskapet er nå gjort rede for, og bortsett fra et par skader som ikke er livstruende, så har alle det bra, opplyser Steve Carson ved National Maritime Observation Centre til AFP.
Nasjonaliteten på mannskapet som var om bord i Höegh Osaka er ikke kjent.
Venter på flo
Fire taubåter befant seg natt til søndag ved havaristen, og håpet er at skipet skal kunne trekkes av grunn søndag formiddag når det er flo i området.
Höegh Osaka er 180 meter langt og 32 meter bredt og kan frakte over 5.400 personbiler. Skipet ble bygd i Japan i 2000.
Ifølge Höegh Autoliners tar ikke det grunnstøtte skipet inn vann og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen.
Grunnstøtingen har imidlertid ført til full stans i all trafikk av store skip til og fra Southampton, som er av Englands travleste havner.
Det er også forsinkelser i ferjetrafikken i området som følge av grunnstøtingen.