Flyet fra Virgin Atlantic hadde ingen passasjerer om bord på denne første turen.
Fryser i høyden
Mange naturvernere mener at dyrking av planter til biologisk drivstoff ikke er bærekraftig og vil føre til at mindre land blir tilgjengelig for matdyrking.
SE:
En av motorene i Boeing 747-flyet fra London til Amsterdam var koblet til en egen tank fylt med biodrivstoff. Og som en betryggende plan B, kunne de tre andre motorene i flyet brukes på ordinær måte dersom det skulle oppstå problemer med bruken av biodrivstoffet.
Ett av problemene med bruk av biologisk drivstoff i fly, er at det har lettere for å fryse i store høyder.
- Bare et PR-stunt
- Flyvningen er bare et PR-stunt som tar fokuset bort fra andre virkelige løsninger på klimaproblemet, sier Kenneth Richter i organisasjonen Friends of the Earth.
- Forskning viser at biodrivstoff bidrar i meget liten grad til å redusere utslippene. Det vi trenger nå, er å stanse økningen av antall flyvninger. Per dags dato er de hovedårsaken til utslippene av drivhusgasser i Storbritannia, og vi må stanse å gi støtte til denne industrien, sier Richter.
Virgin-sjef Richard Branson avviser imidlertid kritikken.
- Dette er ikke nødvendigvis en magisk løsning for fremtiden, men det vil vise at slikt drivstoff kan brukes i 10.000 meters høyde.
Kontroversiell miljøvenn
Richard Branson har flere ganger markert seg med sitt miljøengasjement.
I 2007 lanserte han en pris, Virgin Earth Challenge, som skal gi 25 millioner dollar til den eller dem som klarer å komme opp med en miljøvennlig måte å fjerne klimagasser fra atmosfæren.
Hans miljøengasjement har imidlertid blitt kritisert fra mange hold ettersom flere av hans selskaper driver i lite bærekraftige bransjer.
Hans selskap Virgin Galactic satser for eksempel på romturisme.