Taylor Swift har større Twitter-innflytelse enn Trump: – Pussig, mener ekspert

Popstjernen Taylor Swift har i løpet av 2018 bare tvitret 13 ganger, likevel har hun større innflytelse enn den amerikanske presidenten, ifølge en analyse. – Trump er fremdeles Twitter-presidenten, sier sosiale medier-ekspert.

Taylor Swift

SLÅR TRUMP: Artisten Taylor Swift slår Donald Trump på Twitter, ifølge en undersøkelse.

Foto: Mike Blake / Reuters

Det går ikke en dag uten at USAs president legger ut en tweet. Noen av dem har snudd verden på hodet. Likevel er det to andre amerikanere som har større innflytelse på Twitter, ifølge medieanalysebyrået Brandwatch. Kåringen er bredt omtalt i internasjonale medier.

Donald Trump

HAR INNFLYTELSE: President Donald Trump vinner ikke Brandwatch sin kåring, men han kommer på en delt tredjeplass med stjerner som Kim Kardashian og Demi Lavato.

Foto: Nicholas Kamm / AFP

Medieanalysebyrået har gjort en måling basert på hvor mange som reagerer, og engasjerer seg på ulike profiler sine Twitter-innlegg, og hvor innflytelsesrike de som engasjerer seg er.

I målingen kommer den amerikanske artisten Taylor Swift aller best ut. Hun får en score på 98 av 100, og knuser store stjerner som Kim Kardashian og One Direction-stjernen Liam Payne.

Laster Twitter-innhold

Swift har 83,1 millioner følgere på Twitter og 113 millioner følgere på Instagram. Hittil i år har hun lagt ut 13 tweets. I fjor kom hun ikke engang med på Brandwatch sin liste.

Mest innflytelsesrike Twitter-profiler

Navn

Score

Antall følgere

1

Taylor Swift

98

84 millioner

2

Liam Payne

97

33 millioner

3

Donald Trump

96

56 millioner

3

Katy Perry

96

108 millioner

3

Kim Kardashian

96

59 millioner

3

Demi Lovato

96

57 millioner

7

Justin Bieber

95

105 millioner

7

Barack Obama

95

103 millioner

7

Selena Gomez

95

57 millioner

7

Ellen Degeneres

95

77 millioner

Setter spørsmålstegn ved kåring

Til tross for at Trump havner på tredjeplass har han flere ganger bevist at Twitter-meldingene hans kan påvirke både børser, oljepris og USAs forhold til andre land.

Flere ganger har han gått hardt ut mot utenlandske kollegaer, og gitt sine egne ministre sparken.

Trump bruker også Twitter til å komme i kontakt med sine egne tilhengere, og til å få ut sitt politiske budskap.

Sosiale medier-ekspert Magnus Brøyn i Coxit setter spørsmålstegn med Brandwatch sin kåring. Han mener at den slår litt pussig ut.

Magnus Brøyn

KRITISK: Sosiale medier-ekspert Magnus Brøyn setter spørsmålstegn ved at undersøkelsen rangerer Trump som mindre innflytelsesrik enn Taylor Swift.

Foto: Heine Stangeby

– Det som er mest pussig er at Swift har tvitret bare 13 ganger i år. Det er ikke spesielt mye. Det er uten tvil et uttrykk for at det er grunn til å sette spørsmålstegn ved hva de måler, sier Brøyn.

Han mener det er viktig å understreke at det er påvirkning analyseselskapet primært kårer, og at mange artister gjør det bra, mens det er færre politikere på lista. Swift engasjerer imidlertid på flere måter.

Laster Twitter-innhold

Trump fortsatt Twitter-president

– Grunnen til at Swift scorer så høyt er hennes politiske engasjement. Det er mye politisk kontekst rundt henne når det gjelder kvinners posisjon i det amerikanske samfunnet, likeverd og mangfold, sier Brøyn.

Han mener at Brandwatch sin måling slår for lavt ut på vanlige folk sitt engasjement. Han mener det er noe usosialt over det, og at det gir en kunstig høy score for Swift. Innflytelsesrike følgere gjør ikke nødvendigvis at påvirkningskraften øker.

Trump Twitter

TVITRER MASSE: USAs president har i løpet av sin Twitter-karriere lagt ut nesten 40.000 Twitter-meldinger.

Foto: Skjermdump/Twitter

For Brøyn er det ingen tvil om hvem som har mest reell Twitter-innflytelse i verden.

– Det er ingen tvil om, i en konvensjonell form, hvem som er Twitter-presidenten. Det er Donald Trump. Det er fordi han bruker Twitter så aktivt i internasjonal storpolitikk, sier Brøyn.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt