Hopp til innhold

– Militæret har tatt kontroll over Suezkanalen

Det egyptiske militæret har tatt kontrollen over den viktige Suezkanalen.

Suezkanalen

Det er foreløpig trygt å seile gjennom Suezkanalen, som knytter Rødehavet sammen med Middelhavet, så lenge man seiler rett i gjennom.

Foto: Anonymous / Ap

Militæret skal ha tatt kontrollen over kanalen for å sikre at den internasjonale skipstrafikken fortsatt kan passere gjennom kanalen, til tross for generalstreiken som er varslet i Egypt tirsdag. Det melder den britiske shippingavisen Lloyd’s List.

Les mer: Demonstrantene nekter å gi seg

– Å ha militæret ved kanalen er ikke godt for demokratiet, men det er bra for kanalen, sier en analytiker til Lloyd’s List.

Suezkanalen er en av de viktigste ledene for den internasjonale handelsflåten, og den er også en viktig inntektskilde for Egypt.

Alle andre havner i landet blir trolig rammet av generalstreiken og holder derfor stengt.

Oljen kan bli enda dyrere

Video Demonstrasjoner i byen Suez i Egypt

Voldsomme sammenstøt mellom politi og demonstranter i flere av byene langs kanalen, der i blant byen Suez, gjør det utrygt for skip å legge til kai.

Foto: Nyhetsspiller

Frykten for at Suezkanalen kan bli rammet av uroen og kaoset i Egypt, sendte oljeprisen over 100 dollar fatet i går, før første gang siden finanskrisen.

Les mer: Oljeprisen over 100 dollar

Beredskapsleder i Rederiforbundet, Haakon Svane, tror at det skal mye til før Suezkanalen blir stengt, nettopp på grunn av kanalens viktige strategiske betydning for den egyptiske økonomien.

– Samtidig vet vi ikke hvilken vei det går i Egypt nå, så man må holde alle muligheter åpne og følge med, sier Svane.

Hver dag går over hundre skip gjennom kanalen, to til tre av disse er norske.

Dersom Suezkanalen blir stengt, må disse skipene rundt Afrika for å få oljen fram. Da vil det ta 18 dager lenger for å få oljen til Europa og 10 dager ekstra til USA.

Lengre leveringstid betyr automatisk dyrere olje.

Farlig å legge til kai

Ifølge flere skipsanalytikere er det mangel på en del mannskap og forsyninger. Det fører til at fartøy som skal videre sørover ikke kan ta om bord vakter som skal beskytte fartøyene i de piratutsatte farvannene utenfor Afrikas østkyst.

– Man kan fort få problemer om man stopper for å skifte mannskap eller fylle drivstoff, sier Svane, som mener at skip bør vurdere sikkerhetssituasjonen nøye før de eventuelt går til land i Egypt.

Henter hjem oljeansatte

Demonstrasjonene og uvissheten om hva som skal skje videre, har allerede satt en demper på økonomien i Egypt.

Oljeselskapene Statoil og BG har stanset oljeboringsaktivitetene i landet og flere andre internasjonale oljeselskaper har besluttet å kalle hjem sine ansatte.

Les mer: Statoil kaller hjem ansatte fra Egypt

Sør-Koreas ledende shipping selskap Hanjin Shipping har forandret på reiseruten til flere av sine kontainerskip for å unngå konflikten i Egypt, melder Reuters.

SISTE NYTT

Siste nytt