Vrakrestene ligger på 3,6 kilometers dyp, og ekspertene frykter at det 26 år gamle fartøyet, som hadde enkel bunn, kan ha blitt ødelagt av det kraftige trykket.
Oljesølet fra tankeren har allerede forurenset 80 kilometer strandlinje på vestkysten av Spania. Minst 10.000 tonn av oljelasten har lekket ut, og Verdens Villmarksfond (WWF) frykter at vinden vil drive et oljeflak på 250 x 25 kilometer mot nasjonalparken på øyene som omgir Las Islas Cies. Parken er særlig kjent for et rikt fugleliv.
Statens forurensningstilsyn hadde i formiddag ikke mottatt noe svar på tilbudet om å bidra med to fartøyer og en havgående lense på 2,5 kilometer, men Reidar Evensen i SFT sier til NTB det kan ventes en avklaring senere i dag.
Spesialfartøy på vei
Spanske myndigheter trappet i dag opp arbeidet med å begrense miljøkatastrofen, og hundrevis av soldater og tusenvis av frivillige tok fatt på oppgaven med å fjerne olje fra strendene. Spesialfartøyer var på vei fra Frankrike, Tyskland og Nederland i påvente av at det store oljeflaket skal nærme seg kysten. Men lokale fiskere frykter at det vil ta mange år å rydde opp.
Uklart ansvarsforhold
Samtidig som spanske myndigheter forsøker å redde kyststripen i Calicias, har spanske aviser stilt spørsmål om hvor man skal rette ansvaret. Foruten at den gamle tankeren ikke imøtekom nye internasjonale krav om dobbelt skrog, seilte skipet under bekvemmelighetsflagg. Katastrofer som dette understreker maktesløsheten hos europeiske myndigheter og reiser tvil om hvem som skal forsvare offentlighetens interesser når de kolliderer med private interesser, skriver avisen El Pais. "Prestige" hadde liberiansk eier. Skipet var registrert på Bahamas, det var chartret av en russisk oljeagent med base i Sveits og ble operert av et gresk rederi.