Somaliske pirater ruster opp – bruker tankskip som «moderskip»

Piratene som herjer i Indiahavet har trappet opp den ulovlige virksomheten, og forsvarer seg nå ved å bruke kaprede tankskip som flytende festninger.

Tankskipet MV York

Tankskipet MV York blir brukt som ett av flere «moderskip», der piratene kan forskanse seg i flere måneder av gangen.

Foto: Ap

I fjor ble tankskipet MV York kapret på vei til Seychellene, og skipet blir nå brukt som en base for pirater som kan oppholde seg på sjøen i flere måneder av gangen.

Ifølge eksperter er MV York bare ett av minst fem slike skip, skriver Sky News.

Flere av dem har fortsatt drivstoff eller olje i lasten, noe som gjør det nærmest umulig for utenlandske styrker å angripe dem.

Tung skyts

Selv om innsatsen til marinestyrkene har redusert antall angrep i Rødehavet og Adenbukta, har man ikke klart å gjøre noe med de såkalte moderskipene.

– Disse fartøyene er like raske som de fleste kommersielle skipene. De har også en stabil plattform til å skyte fra, og kan oppholde seg på havet i flere måneder, sier sikkerhetssjef Gary Porter i det danske rederiet Clipper Group.

Tankskipene gir piratene en mye større rekkevidde enn tidligere, og gir dem muligheten til å forsvare seg og angripe med stor kraft.

Les: Pirater angrep med kapret skip

– Bruken av disse skipene utgjør en veldig farlig situasjon. De har en perfekt angrepsplattform, og kommer til å gjøre betydelig skade, sier han.

Les også: Norske skip med væpnede vakter

Skrur opp prisen

Opptrappingen av piratvirksomheten kommer samtidig som en ny offensiv fra EU og NATO, som angivelig koster verdensøkonomien tolv milliarder dollar i året.

Hittil i år har minst 20 skip blitt angrepet, og minst seks kapret. Samtidig har beløpene piratene krever i løsepenger gått i taket .

Les også: Han tjener penger på piratene

Det gjennomsnittlige kravet om løsepenger var på rundt en million kroner i 2005, nå er det på over 30 millioner kroner.

Rekordmange kapringer

Ifølge organisasjonen Oceans Beyond Piracy, som er en studiegruppe bestående av eksperter fra 18 forskjellige land, må rederiene ut med rundt 20 milliarder kroner årlig i ekstra forsikringspremier dersom de vil krysse de mest utsatte havområdene.

I fjor ble det tatt 1181 gisler på havet. Rundt 700 av disse, fordelt på 30 skip, er fortsatt ikke løslatt.

– Dette er de høyeste tallene vi noen gang har sett, sier kaptein Pottengal Mukandan ved International Marine Bureau (MB).

Les også: Norskeid skip kapret utenfor Oman
Les også: Fredriksen-skip angripe av piratar

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt