Hopp til innhold

Solcellefly krysset Stillehavet på 62 timer

Den solenergidrevne flyet «Solar Impulse 2» nådde søndag morgen norsk tid kysten av California etter en tre dager lang og risikabel flytur fra Hawaii. Flyet er på vei jorda rundt.

Solar Impulse over Golden Gate-brua
Foto: JEAN REVILLARD / Afp

Solar Impulse 2 henter all sin energi fra solcellepaneler som er montert på vingene. Flyet er eid av den sveitsiske eventyreren Bertrand Piccard som selv førte flyet på Stillehavs-krysningen.

Den 3760 kilometer lange flyturen startet torsdag morgen lokal tid fra Hawaii. Der hadde Piccard og hans team ventet på godt vær. Selv om været fortsatt var litt usikkert, fikk han torsdag morgen klarsignal til å ta av.

Lørdag kveld lokal tid nådde han San Francisco og fløy over det kjente landemerket Golden Gate hvor mange mennesker var samlet for å se flyet. På grunn av kraftig vind måtte Piccard vente å lande på Moffet Airfield i Mountain View i Silicon Valley. Flyet ble liggende og vente i flere timer på klarsignal til vinden hadde løyet.

Klokken 11.45 lokal tid landet flyet etter en flytur på 62 timer. På flyets hjemmeside kan fansen følge reisen videre.

Lett og langsom

Solar Impulse 2

Flykroppen er bygget av karbonfiber og flyet veier omtrent like mye som en SUV.

Foto: Noah Berger / Ap

Turen over Stillehavet har tatt tre dager, for flyet holder ikke høyere gjennomsnittsfart enn 45 kilometer i timen. Det er omtrent halvparten av farten til en due, eller omtrent samme fart som en kråke holder ifølge Norsk ornitologisk forening.

Da det nådde California-kysten hadde flyet fortsatt 70 prosent batterikapasitet, melder nyhetsbyrået Ap.

Under flyvning lades batteriene via 17 000 solceller som er spredt på de lange, slanke vingene, som har et spenn på 71,9 meter. Det er nesten like mye som på Airbus A380 som er verdens største passasjerfly. Men Solar Impulse reiser lett. Flyet er bygget i karbonfiber, og vekta er på bare 2300 kg.

På dager med optimalt vær og solskinn kan flyet komme opp i en hastighet på 90 kilometer i timen. Om natta flyr maskinen på lagret solenergi. Det er helt lydløst.

Solar Impulse-pilotene Bertrand Piccard og André Borschberg

Solar Impulse-pilotene Bertrand Piccard og André Borschberg før avreise fra Kalaeloa Airport på Hawaii, på April 21, 2016.

Foto: EUGENE TANNER / Afp

Batteriet ødelagt

Planen er å fly rundt hele jorda. Starten gikk i Abu Dhabi i De forente arabiske emirater i fjor vår. Turen fikk via Oman, Myanmar, Kina og Japan, og derfra til Hawaii. Flere ganger måtte flyet skifte kurs og lande utenom planen på grunn av været og tekniske problemer.

På vei fra Japan i juli i fjor satte flyet ny verdensrekord med 118 timer i lufta. Men på turen fikk flyets batteripakke så store skader at den måtte skiftes ut, noe som har tatt flere måneder å fikse.

Neste strekning nå er å fly tvers over USA, og deretter å krysse Atlanterhavet. Det blir en ny nervepirrende strekning for Piccard og hans copilot Andre Borschberg som fløy strekningen fra Japan til Hawaii i fjor.

Solar Impulse 2s ferd rundt jorda

Fra cockpit har piloten i solcelleflyet kontakt med bakkekontrollen som følger flyet jorda rundt.

Foto: VALERY HACHE / Afp

SISTE NYTT

Siste nytt