Målet med den historiske ferden var å klare å holde flyet i luften i minst 24 timer.
Det brøt ut spontan applaus da de første lysstrålene brøt gjennom nattemørket kl. 05.43, og det solenergidrevne flyet fortsatt sirklet over flybasen i Payerne i Sveits.
– Dette er første gang et solcellefly har flydd en hel natt, utbrøt Bernard Piccard, sjefen for teamet bak det banebrytende solcelleflyet.
Sterk vind
Fra Payerne i Sveits la flyet onsdag morgen ut på den eksperimentelle flygingen. I løpet av dagen støtte flyet på uforutsett sterk vind, noe som førte til hastigheten måtte økes.
Flytiden i sollys ble dermed kuttet ned, og teamet på bakken fryktet at flyet ikke rakk å samle nok energi til å holde helt gjennom natten.
Den endelige beslutningen om å gjennomføre flygingen ble tatt sent onsdag kveld.
– Eventyret har begynt for oss alle, sa Piccard like etter at flyet ble omsluttet av mørke.
En drøm
– Jeg har drømt om dette siden vi startet prosjektet for sju år siden, sa den tidligere jagerflypiloten Andre Borschberg over radioforbindelsen da solflyet cruiset over Sveits like etter avgang.
– Det er fantastisk her oppe, jeg føler meg på topp, kunne Borschberg melde.
Borschberg spiste snacks og energikjeks for å holde konsentrasjonen oppe i den krevende flyturen, fullstendig uten autopilot.
– Han er svært sterk psykisk og fysisk, skrøt flygeleder Claude Nicollier da flyet kom til syne etter soloppgang.
61 meter vingespenn
Det er første gang prototypflyet legger ut på nattflyging.
Flyet har et vingespenn på 61 meter, men veier kun 1.600 kilo. Propellene drives av fire elektriske motorer som får energien fra 12.000 solceller, som samler energi i batterier som skal sende flyet trygt gjennom natten.
Etter at målet om en 24-timers flyging er nådd for Solar Impulse-utviklerne, blir neste skritt å bygge et langdistansefly dimensjonert for å krysse Atlanterhavet uten mellomlanding.