Ryanair fastholder beslutningen om å avvikle basen på Rygge, men lover å droppe planene dersom flypassasjeravgiften blir forkastet.
– Vi har triste nyheter, triste nyheter som vi må takke deres regjering for, sa Ryanair-direktør David O'Brien tidligere onsdag.
Statsminister Erna Solberg understreker på sin side at Stortinget vedtar Norges lover, og at flypassasjeravgiften gjennomføres – uavhengig av Ryanairs beslutning.
– Det er opptil Stortinget å vedta avgifter i Norge. Vi kan ikke la oss presse av et selskap, som har pressa mange land når det kommer til avgifter og gebyrer tidligere, sier Solberg til NRK.
- Les også:
– Ryanair kjører et tøft løp
Solberg synes ikke avgiften på 88 kroner på en flytur bør danne grunnlaget for at Ryanair legger ned sine operasjoner på Rygge. Men statsministeren vil ikke spekulere i hvilke andre årsaker det kan være til Ryanairs beslutning.
Hun mener imidlertid at Ryanair kjører et «tøft løp» og at de har vært tøffe å forhandle med.
– Driver Ryanair med en form for et spill?
– Jeg har ikke tenkt til å gjøre så mange andre vurderinger om dette. Jeg bare registrerer at Ryanair har gjort det samme i mange andre land. De har bedt om særlige fordeler fra lokale myndigheter, og de var tøffe forhandlere, sier hun og legger til:
– Men Stortinget har vedtatt en avgift, og regjeringen har tenkt til å gjennomføre den.
Onsdag opplyste O'Brien også at omtrent halvparten av flyselskapets aktivitet i Norge forsvinner. Ryanair flytter noen av rutene fra Rygge til Oslo lufthavn (OSL) på Gardermoen og Sandefjord lufthavn på Torp.
Flyplassjef: – Virker som løpet er kjørt
Direktør Pål Tandberg ved Moss lufthavn Rygge sier onsdag formiddag at «situasjonen er fastlåst rent politisk».
– Vi må basere oss på fakta. Det virker som løpet er kjørt for oss, sier Tandberg til NRK.
Han sier at flyplassledelsen på Rygge har hatt en tett og god dialog med Ryanair gjennom mange år, og at de forstår forretningsmodellen til det irske lavprisselskapet.
– Det er denne modellen vi har bygd våre tusen arbeidsplasser på. Det er en kjent modell i Europa, men blir misforstått i Norge, legger han til.
- Les også: