«Boring, it's what we do» er slagordet til det nye selskapet.
Målet til Elon Musk er å finne en metode for hvordan tunneler kan bygges fortere og billigere.
Selskapet, The Boring Company, eller Boreselskapet på norsk, har allerede investert i utstyr, og er i ferd med å ansette flere folk.
Elon Musk mener de burde være mulig å bygge tunneler for under tiendedel av dagens pris og minst ti ganger raskere.
– Et stort nettverk av tunneler over mange nivåer vil forhindre køer i hvilken som helst by, uansett hvor store de blir. Det er bare å legge til flere lag med tunneler, skriver selskapet på sine hjemmesider.
Musk mener dette er veien å gå for å skåne folk for det han kaller «soul destroying traffic».
Graver nå i California
Ved hovedkvarteret til romfartsselskapet SpaceX i California har The Boring Company allerede gravd et hull og har investert i en tunnelboremaskin.
Selskapet skal utforske hvilke muligheter som finnes.
– Det første blir å bygge tunneler med mindre diameter, skriver selskapet.
– Så blir det å øke hastigheten på boremaskinen, der kan mye gjøres ved å få til bedre kjøling og et system for kontinuerlig boring.
Mindre tunneler, men veldig mange
Musk planlegger et tunneler der diameteren bare er 4,3 meter. Da kan de bygges fortere og til en firedel av prisen. Normal diameter nå er 8,5 meter.
I disse tynnere tunnelene skal ikke bilene kjøre selv. Musk ser for seg at kjøretøy og last er plassert på elektrisk drevne sleder som navigerer automatisk gjennom tunnelsystemet.
– Dette øker sikkerheten, fordi det eliminerer menneskelig feil og gjør det umulig å komme ut av kurs, skriver selskapet.
Miljøvennlig og superraskt
Sledene vil også føre til mindre utslipp av klimagasser og gjøre det mulig å bevege trafikken fortere.
Musk mener hastigheten midt i en by kan være 200 kilometer i timen.
– Dersom du suger ut luften fra tunnelen, så har du et fungerende Hyperloop-system, står det på hjemmesiden til selskapet.
Les også:
For å spare miljøet ytterligere, så vil The Boring Company utvikle automatiske metoder for gjenbruk av det utgravde materialet til kledning av selve tunnelen.
Dette kan spare samfunnet for bruk av mye betong som er en stor kilde til klimagassutslipp.
Skal være sikkert
Selskapet kommer ikke med mange detaljer om hvordan sikkerhetsutfordringer som branner og trafikkstans skal løses. De skriver ingenting om det.
Det de skriver mye om, er jordskjelv. De mener de har data som viser at tunneler er den best sikrede infrastrukturen dersom det oppstår et jordskjelv.
Det kan være bra, når du bygger de første tunnelene i California.