Hittil har flyselskapene valgt å fly over fjellene vest i Iran for å unngå Syria og Irak der terrorgruppen IS herjer.
Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) anbefalte lørdag flyselskapene å være oppmerksom på de russiske rakettene som nå sendes over vestlige områder av Iran.
Russiske krigsskip ligger plassert i Det kaspiske hav, nord for den iranske hovedstaden Tehran. De skyter mot mål i Syria og Irak.
Iran har ifølge Press TV de mest trafikkerte luftkorridorene i verden
Norwegian unngår Iran – Lufthansa flyr fortsatt
På Flightradar24 ser man lørdag ettermiddag at flere flyselskaper fortsatt flyr over det utsatte området. Blant dem er tyske Lufthansa, belgiske TNT Airways og arabiske Emirates.
Norwegian er et av flyselskapene som ser på situasjonen som såpass usikker at de velger å unngå området.
– Vi har varslet passasjerene som skal til Dubai i kveld at det blir forsinkelser. Det er også mulig vi må kansellere, sier flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian til NRK lørdag ettermiddag.
Norwegian har søkt om tillatelse til å fly i luftrommet over Jordan, Israel og Saudi-Arabia for å nå Dubai.
Frykter raketter
Etter nedskytingen av det malaysiske passasjerflyet MH17 i Øst-Ukraina i juli i fjor, der 298 mennesker mistet livet, har flybransjen blitt mer påpasselige over konfliktområder. Malaysia Airlines fløy over separatistkontrollert område.
– Nedskytingen av Malaysia Airlines er noe som ligger i bakhodet på de fleste piloter, sier Hesthammer.
Få flyr over Syria og Irak
Lørdagens omlegging kommer i tillegg til flere endinger i luftrommet over de krigsherjede områdene.
Norwegians ruter til Egypt og Israel har tidligere gått over Syria. Dubai-ruten har tidligere unntaksvis fløyet over Syria.
– Vi sluttet å fly over Syria og Irak fordi det begynte å tilspisse seg der. Det har blitt en del av hverdagen. Vi er ikke glade for dette, men sånn har verden blitt. Vi må bare forholde oss til det som skjer rundt oss, sier flygesjef Hesthammer.
Det er opp til hvert enkelt flyselskap å vurdere om de skal endre rutene sine.
– Vi vurderer sikkerhetssituasjonen i alle land. Når det kommer til krigssituasjoner følger vi med på hva EASA anbefaler. Vi har også en sikkerhetsavdeling som innhenter etterretningsinformasjon som vi bruker aktivt, sier Hesthammer.
Flightradar24 viser at de nasjonale flyselskapene i Irak og Syria, Iraqi Airways og Syrian Air, er blant de få som fortsatt flyr over de konfliktherjede landene akkurat nå.
Flyvninger over Iran økte med 70 prosent
Ettersom Iran hittil har blitt sett på som trygt, har landet det siste året måttet bygge ut luftfartssystemene sine for å håndtere stigende flytrafikk. I februar meldte luftfartsorganisasjonen i Iran at flytrafikken i Iran har økt med over 70 prosent.
Det var i august i fjor at Iran åpnet luftrommet for alle utenlandske passasjerfly etter anmodning fra Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO).