Hopp til innhold

Slik mobiliserer internettbrukere verden over for å finne savnet fly

Millioner av internettbrukere verden over har engasjert seg i søket etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines. En norsk bruker meldte lørdag fra om sitt funn, som nå vil bli undersøkt av selskapet bak nettletingen.

Søk etter MH370

En japansk kystvakt ser ut vinduet i søket etter det savnede MH370-flyet i Sørkinahavet fredag. Innfelt er en skjermdump fra nettstedet Tomnod, der en norsk bruker har markert for funn av en flylignende gjenstand.

Foto: Edgar Su/Skjermdump / NTB Scanpix/Tomnod

Det har gått over en uke siden Malaysia Airlines flight MH370 forsvant fra radaren på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. I uken som har gått har eksperter, etterforskere og media kommet med et enormt antall teorier om hva som har skjedd.

Malaysias samferdselsminister Hishammuddin Hussein sa på en pressekonferanse søndag at piloten på MH370 hadde slått av flyets radar og transpondere da han sa «god natt» til malaysiske flygeledere - enten på eget initiativ, eller som følge av tvang fra kaprere.

Brukere av sosiale medier har bidratt ytterligere til spekulasjonene om flyet - og flere nettsider har også satt i gang aksjoner for hjelpe til med letingen. En av disse er nettstedet Tomnod.com.

Her kan brukere velge om de vil lete etter oljesøl, vrakrester og redningsflåter. Brukere får deretter tildelt et satellittbilde, som viser et lite utsnitt av søkeområdet, hvor man kan markere for funn.

Så langt har over tre millioner frivillige logget seg på siden for å delta i søket, opplyser en representant for Tomnod på e-post til NRK.no.

Norske brukere

En annen av nettstedets norske brukere har tatt kontakt med NRK, etter å ha funnet en flylignende gjenstand i søkeområdet.

Brukeren, som ikke ønsker å bli navngitt, påpeker at det er vanskelig å vite hvor på kartet funnet er gjort, og at det på ingen måte er undersøkt om bildet faktisk er av det savnede flyet.

Funnet ble «flagget» sent lørdag kveld, slik at Tomnods etterforskere rutinemessig kan undersøke det. Den norske brukeren opplyser overfor NRK.no at han foreløpig ikke har fått noen tilbakemelding på innrapporteringen. Skjermdumpen av Tomnod-funnet er gjengitt med nordmannens tillatelse.

Etter at denne saken ble publisert har en av NRK.no lesere påpekt at flyet på bildet kan ligne på et fly av typen C-130 Hercules. Fly av denne typen har også blitt brukt i søket etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines.

En av av de mange brukerne som har meldt inn funn er Mike Serberger, melder CNN. Hans bilde viser noe som unektelig ligner et fly. Også Serberger gir uttrykk for at det er vanskelig å vite hvor på kartet funnet er gjort.

På sine Facebook-sider opplyser Tomnod at de går gjennom store mengder funn gjort av brukere, uten å estimere hvor lang tid det vil ta.

En representant fra Tomond opplyser til NRK at man bruker et verktøy, kalt CrowdRank, for å stedene der flere brukere har markert på samme sted. Deretter jobber analytikere for å finne fram til de 10 stedene man mener det er mest aktuelt å undersøke næmere.

Denne listen blir deretter overlevert relevante myndigheter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tomnod

Skjermdump av et funn gjort av en norsk bruker på nettstedet Tomnod. Funnet er ikke undersøkt av Tomnod, og gjengis som et eksempel på hvordan verktøyet fungerer.

Foto: Skjermdump / Tomnod/Privat

– Som å lete etter «nåla i havet»

Tomnod drives via nettsiden til selskapet DigitalGlobe, et Colorado-basert firma, som eier et av verdens mest avanserte kommersielle satellittnettverk, ifølge CNN.

De første satellittbildene DigitalGlobe la ut er tatt over 600 kilometer over Siambukten. Ifølge selskapet gjør de detaljerte bildene det mulig å se svært små objekter. Denne uken har også bilder fra de utvidede leteområdene blitt lagt ut, deriblant Malakkastredet.

Problemet er imidlertid å finne nok mennesker til å saumfare det enorme området. Det er her begrepet «crowdsourcing» kommer inn. Det innebærer rett og slett at flere hundre tusen frivillige internettbrukere blir satt til å gjøre jobben.

– Dette er et virkelig «nål i høystakk»-problem, i tillegg til at høystakken ligger midt i havet, sier Luke Barrington i DigitalGlobe til CNN.

– Vi ber om at man markere alt som ser interessant ut, alle tegn etter vrakrester eller livbåter, sier Barrington.

Så mange brukere har imidlertid oppsøkt nettsiden for å bidra i søket, at den tidvis har vært nede.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mulige rullebaner

Dette er rullebanene som var innen rekkevidde for flight MH370, ifølge New York Public Radio. Det har kommet meldinger om at flyet vært i lufta opptil 7 timer etter siste kontakt med flyet.

Foto: Skjermdump / WNYC

Kartla rullebaner

Tomnod er bare et av et rekke tiltak internettbrukere verden over har satt i gang for å hjelpe til i letingen etter det savnede flyet. Et annet eksempel er et kart laget av nettstedet WNYC. Her har informasjon fra flynettstedet X-Plane blitt brukt for å vise hvilke rullebaner flyet kan ha vært i stand til å nå etter at det forsvant fra radaren.

Ifølge kartet, som er basert på løse estimater, fant WNYC ut at flyet kan ha vært i stand til å nå 634 rullebaner i 26 forskjellige land.

Beregningen er laget på bakgrunn av opplysninger om at flyet kan ha hatt en rekkevidde på 2200 nautiske mil etter siste kontakt.

Ifølge CNN hadde Tomnods brukere ikke klart å gjøre noen avgjørende funn da de snakket med DigitalGlobes grunnlegger Shay Har-Noy tidligere denne uken.

– Fram til nå har vi ikke funnet den rykende pistolen, den siste ledetråden, som viser oss hvor vraket etter det savnede flyet ligger, sier Shay Har-Noy.

I mellomtiden har altså mistanken om at det ligger en villet handlingen bak forsvinningen økt, opplyste Malaysias samferdselsminister Hishammuddin Hussein på en pressekonferanse søndag.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Passasjerfly forsvant» i nytt vindu

SISTE NYTT

Siste nytt