Innlemmelsen av de baltiske landene i EU kan komme til å presse alkoholprisene i hele Nord-Europa, men tørste finner har dobbel grunn til å skåle for EU-utvidelsen.
Finske politikere kuttet i mars alkoholavgiftene med opptil 44 prosent for å begrense handelslekkasjen til Baltikum. Finnene kjøpte i fjor en femdel av alt de drakk i Estland, som nesten ikke har avgifter på øl og brennevin.
Vi får telefoner fra finner som er bekymret for om vi har kjøpt inn nok alkohol, humrer Priit Umarik som er markedsdirektør ved Sada-kjøpesenteret i Tallin (foto: Bård Idås/Scanpix)
For det andre kan finner etter utvidelsen ta med så mye alkohol de orker å bære fra Estland, som ligger halvannen times båttur unna. Taxfreekvotene forsvinner.
Ølfest i Tallinn
Estland forbereder seg på nordisk folkefest i 1. mai-helgen. Hoteller i hovedstaden Tallinn er fulle, og flere av ferjeselskapene på den 10 mil lange strekningen mellom landene er fullbooket i hele mai.
– Vi får telefoner fra finner som er bekymret for om vi har kjøpt inn nok alkohol til de kommer. De kan ta det med ro, vi er svært godt forberedt, humrer Priit Umarik, markedsdirektør ved Sada-kjøpesenteret på brygga i Tallinn.
Inne i senteret er det hektiske forberedelser. En truck stabler paller med øl i gangen utenfor butikken, fordi det er fullt innendørs. Hendige 10-pakninger med halve vodka er produsert for anledningen. Sada-senteret venter en dobling av omsetningen.
Kutter for lite
– Men Finland har kuttet kraftig i alkoholavgiftene. Vil ikke det begrense handelen?
– Finland kutter altfor lite. Vi vil uansett være mye billigere. Og kommer det nye finske kutt, har vi mer å gå på, sier Umarik lurt.
Han selger et brett med 24 boksøl for 95 kroner. En liter vodka går for 75 kroner. 200 Marlboro-sigaretter koster 66 kroner.
– En flaske vodka er minst 40 kroner billigere her, selv etter priskuttet hjemme, bekrefter de to finske 19-åringene Alexej Baranov og Niko Ekman, som saumfarer de fyldige sprithyllene. Øl er enda bedre kjøp.
To finske 19-åringer på handletur i Tallin. (foto: Bård Idås/Scanpix)
Travel vodkabru
Ferjebilletten til den såkalte vodkabrua mellom Helsingfors og Tallinn koster rundt 200 kroner.
De hardt konkurrerende ferjeselskapene ser lyst på fremtiden, selv om inntektene fra taxfreesalget forsvinner.
– Vi venter en vekst i passasjertallet på minimum 25 prosent. Vi kommer til å doble antallet daglige avganger fra Helsingfors til Tallinn fra seks til tolv om dagen, sier Bo Mikael Granrot, sjef for det delvis norskeide hurtigbåtselskapet Nordic Jet.
Ikke festhumør
Men ikke alle er i festhumør. Sverige og Finland ønsker nabolandene hjertelig velkommen inn i EU, men er bekymret for de politiske virkningene av økt alkoholturisme.
– Lavere priser og økt tilbud vil gi økt alkoholkonsum, det er bare å innse. Utfordringen blir å hindre at unge mennesker drikker mer, sier den konservative finske utenriksparlamentarikeren Jari Vilen, tidligere handelsminister.
– Kan utvidelsen legge press på alkoholmonopolene i Finland, Sverige og Norge?
– Jeg tror det. Restriksjoner vil bli opprettholdt, men jeg tror vi vil se en liberalisering. Kanskje vin snart selges i butikkene, sier Vilen.
Ler av Persson
Sverige nekter å kutte i alkoholavgiftene, og har tvert om bedt de nye baltiske landene sette opp sine avgifter.
Den svenske statsministeren Göran Persson har sagt at Sverige ikke vil fortsette å sende store overføringer østover, samtidig som mottakerne tviholder på ultralave skatter på sprit og tobakk.
Men grensehandelen utgjør hele 15 prosent av Estlands inntekter. Over tre millioner turister besøkte det lille landet i fjor, de fleste fra Norden. I snitt la turistene igjen 750 kroner hver dag – en firedel av snittlønna i Estland.
Det er nok forklaringen på at Estlands statsminister Juhan Parts bare lo og ristet på hodet da han nylig ble spurt om det er aktuelt å heve alkoholavgiftene.