Skal lokke svenskene hit

Den lille byen Ockelbo i Sverige bruker det forestående kongelige bryllupet for å lokke til seg nye innbyggere til Daniels hjemby.

Ockelbo

Togstasjonen i Ockelbo i Sverige.

Foto: Ockelbo kommune

- Oppmerksomheten rundt Ockelbo er større enn noensinne, sier prosjektleder i Ockelbo kommune, Monica Järnkvist.

Monica Järnkvist

Monica Järnkvist håper på mange besøkende til Ockelbo i tiden fremover.

Foto: Ockelbo kommune

Kronprinsesse Victoria av Sverige og Daniel Westling gifter seg 19. juni 2010

Kronprinsesse Victoria av Sverige og Daniel Westling gifter seg i Stockholm 19. juni 2010.

Foto: BOB STRONG / REUTERS

Kommunen på 6000 innbyggere var ikke spesielt godt kjent i Sverige før det ble kjent at kronprinsesse Victorias kjæreste, Daniel Westling, kom fra stedet. Da bryllupet ble offentliggjort, økte oppmerksomheten ytterligere.

Det vet kommunen å benytte seg av nå.

Les også: Første TV-intervju med kronprinsesse Victoria og Daniel Westling

Les også: Måtte ha ekstratimer i svensk historie

– Det er veldig viktig for Ockelbo at Daniel kommer herfra, for det øker oppmerksomheten rundt stedet. Vi har valgt å benytte oss av den muligheten, sier Järnkvist, som jobber i en prosjektstilling for å øke turismen og tilflyttingen til Ockelbo.

I dag og i morgen deltar Ockelbo på en messe i Stockholm som heter «Flytta hit», hvor kommunen forsøker å selge seg inn som et attraktivt sted til de som går med flyttetanker. Dette er bare en liten bit av arbeidet som er i gang.

Treårig prosjekt

Järnkvist tror ikke folk vil flytte til Ockelbo direkte på grunn av Daniel, men hun tror det kan gjøre at flere kommer og titter på byen fordi de blir klar over den.

– Det viktigste er at folk kommer og ser at dette er en attraktiv kommune. Vi har 400 aktive foretak her, det er rolig og fint og bare to timer fra Stockholm, skryter hun.

De forsøker å selge inn det gode livet, men hun innrømmer at det kan være vanskelig. For som så mange andre små kommuner i Sverige, sliter Ockelbo med avfolkning.

- Folk flytter til de store byene. Slik er det over hele Sverige, sier Järnkvist.

Denne muligheten de opplever nå er dermed for god til å la gå fra seg, derfor har de satt i gang et treåring prosjekt i håp om å øke antall innbyggere og turister i kommunen.

- Vi har en langsiktig plan. Vi tenker før og etter bryllupet den 19. juni. Første halvår av prosjektet har gått i rasende fart. Det er først etter bryllupet det virkelig arbeidet starter, for da gjelder det å holde på oppmerksomheten vi har fått, sier Järnkvist.

Feirer bryllupet i en uke

Rundt selve bryllupet den 19. juni har Ockelbo et nøye planlagt opplegg. Allerede en uke i forveien er byen ferdigpyntet til fest, og vil arrangere ulike aktiviteter gjennom hele uka.

Høydepunktet er selve bryllupsdagen hvor det blir fest fra morgen til kveld. Alle med blomster i håret blir servert frokost på morgenkvisten, og det blir selvsagt storskjerm med direktesending fra bryllupet.

Et titalls av Sveriges kjente og kjære artister kommer blant annet for å opptre, og dagen avsluttes med bryllupsnatt i parken. Mange mediefolk er også ventet til den store dagen.

Kommunen gjør nå alt de kan for å markedsføre denne dagen for å tiltrekke seg flest mulig besøkende den 19. juni.

Ingen strategi rundt Mette-Marit

Da vår egen kronprins giftet seg med Mette-Marit i 2001, var det ingen liknende strategi i Kristiansand, som er Mette-Marits hjemby.

Kronprinsesse Mette Marit ankom feiringen av dronning Margrethe

De fleste vet at Mette-Marit kommer fra Kristiansand, men det har neppe hatt mye å si for turismen der.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

– Vi er veldig stolte av at Mette-Marit kommer fra Kristiansand, men vi har aldri brukt henne som en markedsføringsstrategi, sier Svein Tybakken, informasjonsrådgiver i Kristiansand kommune.

Han kan likevel forstå at Ockelbo i Sverige gjør det.

– Jeg skjønner at en liten kommune vil bruke alle tilgjengelige verktøy for å skape en oppmerksomhet rundt egen eksistens.

– Det er greit, så lenge det ikke blir gjort på en pompøs måte, legger han til.

Fordi Kristiansand alltid har vært en populær ferieby, har det ikke vært nødvendig, mener han. I tillegg har de fått nyte godt at gratis reklame gjennom media.

– Man må jo også tenke på hvordan det kan oppleves for kongefamilien. Den virkningen holder oss nok også tilbake, sier han.

Les også: Her skal det holdes kongelig bryllup om to måneder

Les også: – Her ligger borgen «hysj-hysj»!

SISTE NYTT

Siste nytt