Hopp til innhold

Sikkerhetsskandale og lavere brukervekst rammer Facebook kraftig

Til tross for sterk vekst i både inntekter og overskudd, faller aksjene med over 20 prosent. Sikkerhetsskandalene får noe av skylda.

FACEBOOK-RESULTS/STOCKS

FALLENDE AKSJER: Facebook-aksjene steg kraftig i den ordinære åpningstiden onsdag. I løpet av 90 minutter falt aksjen med 23 prosent i etterhandelen torsdag morgen.

Foto: ERIC THAYER / Reuters

Facebook opplyser at overskuddet steg med 31 prosent i andre kvartal til 5,1 milliarder dollar (41,6 millarder norske kroner). På samme tid i fjor hadde det sosiale nettverket et overskudd på 2,9 milliarder dollar.

Facebook hadde ikke like mange brukere som forutsett i årets andre kvartal.

Dette er første gang Facboook oppnår dårligere resultater enn antatt på tre år, noe som har ført til fall i aksjene.

Zuckerberg har tapt penger

På forhånd var det ventet at den månedlige brukerveksten ville øke 2,25 prosent fra første kvartal til 2,25 milliarder aktive brukere på Facebook i andre kvartal.

Veksten stoppet imidlertid på 2,23 milliarder brukere.

Salget endte på 13.23 milliarder dollar (108 milliarder norske kroner), og ikke 13.33 milliarder dollar som analytikere i Thompson Reuters hadde spådd.

Grunnleggeren av Facebook, Mark Zuckerbeg, skal ha tapt 16,8 milliarder dollar (135 milliarder kroner) i løpet av natten. Det tilsvarer en femtedel av formuen hans.

Zuckerberg har 17% eierandel i Facebook. Før dagens aksjefall var han god for 86,5 milliarder dollar, som tilsvarer 703 milliarder kroner, ifølge Bloomberg.

Reaksjonene på Twitter har ikke latt vente på seg.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

Dyr sikkerhetssatsing

Månedlige aktive bruker på Facebook har økt med 11 prosent sammenlignet med året før. Men veksten har vært liten i USA og Europa, som er selskapets viktigste markeder for annonser og reklame.

Annonseinntektene til Facebook økte med 42 prosent, men en sterk vekst i driftskostnader la en demper på dette.

Lederen av selskapet, Mark Zuckerberg, uttalte i 2017 at Facebook vil gjøre en innsats for å slå ned på falske nyheter og hatuttalelser på Facebook i kjølvannet av Cambridge Analytica-skandalen i vår. Selskapet ville ansette 20.000 nye personer til å ta hånd om problemene.

– Vi investerer så mye i sikkerhet nå at det vil ha innvirkning på profitten vår, skrev Mark Zuckerberg i en post på nettverket han fant opp.

Kritikken av Facebook har vært vedvarende. Tidligere denne sommeren ble det kjent at Facebook ga 61 selskaper tilgang til personlig brukerdata i et halvt år etter at de hadde uttalt at de hadde sluttet med det i 2015.

Instagram i vekst

Oppkjøpet av Instagram i 2012, viser seg å ha vært en smart investering, og bildedelingsappen er en viktig plattform for annonser for Facebook.

Instagram har mer enn én milliarder brukere, og appen fortsetter å vokse.

– Instagram har blitt et monster når det gjelder brukervekst og engasjement, skrev Rich Greenfield, analytiker i BTGIG i en rapport.

Likevel ble Instagrams vekst dempet av en kostnadsøkningene til Facebook. Zuckerberg selv sier også at investeringen i utviklingen av IGTV, en flate hvor man kan dele lengre videoer, har vært en stor utgift for selskapet hans, ifølge Facebook-posten.

SISTE NYTT

Siste nytt