Hopp til innhold

Sex og presidentvalg i Superbowl

Humor, sex - og presidentvalget - var viktige ingredienser i reklamespotene under gårsdagens Super Bowl.

Superbowl, New York Giants quarterback Eli Manning etter seieren mot New England Patriots.
Foto: LUCY NICHOLSON / REUTERS

Super Bowl, finalen i amerikansk fotball, er ikke lenger bare en sportslig begivenhet - men også et kommersielt jippo og en glamourfest.

Les også: 35 sekunder fra perfekt sesong

30 sekunders reklamevisning koster rundt 3 millioner dollar.

Reklamefirmaer og annonsører legger stor oppfinnsomhet i hva de presenterer under det som blir regnet som en av de største TV-begivenhetene.

Hillary Clinton fulgte finalen i Superbowl

New York-senator Hillary Clinton fulgte 'sitt hjemmelag' fra bar i St. Paul, Minnesota.

Foto: ROBYN BECK / AFP

Finalen blir fulgt av millioner av TV-seere, inkludert presidentkandidat Hillary Clinton som fulgte "sitt" lag, New York Giants, fra bar i Minnesota.

Og hun kunne i hvert fall her innkassere en liten seier over republikanerne. Delstatslaget til kandidat og tidligere Massachussetts-guvernør Mitt Romney, New England Patriots tapte for New York-laget. 

Setter trend

Mitt Romney fulgte Superbowl

Mitt Romey på sin side fulgte sine favoritter fra Montana.

Foto: LM Otero / AP

Reklamefilmene under finalen blir behørig kommentert og analysert, og amerikanske aviser forsøker å se hvilken trend vil dominere bransjen fremover.

Noen favoritter ble plukket ut.

Hos Coca Cola blir en kranglende demokratisk og republikansk kandidat perlevenner etter en flaske Coca Cola.

Leskedrikk-giganten hadde fått med seg representantene Bill Frist (republikaner) og James Craville (demokrat).

Se: Coca Colas Superbowl-reklame

Filmen ble sluppet to dager før det som har fått tilnavnet "The Superbowl of Primaries".

Konkurrenten Pepsi hadde fått med seg Justin Timerlake.

Audi satset på en parodi av Gudfader-filmene, hvor de hadde fått tak i en av orginalskuespillerne, nemlig Alex Focco som spilte kasinoeieren Moe Green.

I reklamefilmen våkner gangstersjefen dekket med motorolje, og til sin forskrekkelse ser han grillen fra Audis nye sportsbil i sengen i stedet for det tradisjonelle hestehodet.

Bryggeriet Budweiser - som alltid spanderer mye penger på Superbowl-finalen -  hadde laget snutt med parodi av 1970-tallets  baskettballtrenere, kalt Jackie Moon og spilt av komikeren Will Ferrell.

Se: Bud Lights reklame

Mens undertøysmerket Victoria Secret mente gjennom en lettkkledd brunette mente at de riktige lekene ikke startet før kampen var slutt.

Nettforetaket GoDaddy.com laget først en film som var så på kanten at den ikke ble godkjent av fjernsynskanalen. Men i versjonen som fikk sendes, reklamerte de med at den sensurerte versjonen var å finne på nettsidene - for de som ønsket å se.

Flere av annonsørene lot også seerne vite, at om de ikke fikk sett filmen i sin helhet, så kunne de gå på nettstedet MySpace.

Flere Superbowl-reklamer

SISTE NYTT

Siste nytt