Hopp til innhold

Tegnerne kvesser pennene i Egypt

Tegneseriemagasinet «Tok Tok» har siden folkeopprøret fått kultstatus i Kairo. Egyptiske satiretegnere opplever sin arabiske vår, etter mange år i sensurkulda.

Shennawy, skaperen av Toktok

Mohammad Shennawy signerer en utgave av satiremagasinet «Tok Tok», Egypts første av sitt slag.

Foto: Sigurd Falkenberg Mikkelsen / NRK

Sigurd Falkenberg Mikkelsen i Egypt
Foto: NRK

Et svartkledd rom, en liten tribune, tålmodige mennesker i kø mens tegnserieskapere signerer sitt nyutgitte blad.

Køene vokser, for når de signerer, signerer de på tegneserieskaperes vis, de tegner og skriver små improviserte verk i hvert eneste blad.

Det er på lanseringsfest av utgave nummer fire av magasinet Tok Tok .

Navn etter kjøretøy

Initiativtaker og tegneserieskaper Mohamad Shennawy forklarer at de tok navnet fra det lille kjøretøyet som før var å se i Asia, men som nå er blitt populært i Kairos trange gater,

Tok Tok, eller «rickshaw», er et lite og populært kjøretøy som det også følger problemer med.

Magasinet har allerede fått kultstatus i Kairos kunstverden, og lanseringsfesten ble holdt på et av byens beste moderne kunstgallerier, Townhouse Gallery, som ligger i «Downtown Cairo», ikke langt unna Tahrir-plassen hvor mange av både bidragsyterne og leserne har vært aktive demonstranter i år.

Galleriet er inneklemt blant bilverksteder og reservedelsutsalg.

Shennawy, skaperen av Toktok

Bladet til Mohamad Shennawy og hans medtegnere har blitt godt mottatt.

Foto: Sigurd Falkenberg Mikkelsen / NRK

Harselas med alle

Mohamed Shennawy forteller at de ønsket å lage et tegneserieblad for unge og voksne med et humoristisk tilsnitt, en type utgivelse det ikke finnes mange av i Egypt.

– Enkelte av oss jobbet tidligere for barneblader, sier Shennawy til NRK.

Andre tegnet for egyptiske aviser. Tradisjonelt har handlingsrommet for egyptiske aviser har vært større enn i mange andre arabiske land, men det samme handlingsrommet varierte fra tiår til tiår.

Derfor reiste mange av de skarpeste karikaturpennene utenlands for å utvikle seg der, før egyptiske avisredaktører for vel 10 år siden benyttet en periode med politisk tøvær til igjen å satse på karikaturtegnere.

Det var likevel en klar grense for hvor langt man kunne gå, og den grensen gikk ved president Hosni Mubarak og hans familie. Flere redaktører ble stilt for retten, anklaget for å krenke presidenten.

Nå, etter revolusjonen, er det lite som hindrer penneføringen hos den nye generasjonen tegnere i Egypt, selv om mange av de gamle lovene fortsatt formelt gjelder.

Både Mubarak og kjente forretningsmenn som har bygget formuen med ikke bare redelig arbeid har de siste månedene vært offer for Tok Toks og andres penner. Det samme har den forhatte etterretningstjenesten. Den offentlige korrupsjonen er et gjengangertema.

Faksimile fra Tok Tok

Revolusjonen i Egypt, sett med Tok Toks penner.

Foto: Faksimile Tok Tok

Samarbeid med utenlandske

Det første bladet ble trykket i kun 500 eksemplarer, som ble revet bort. Siden er opplaget økt.

I det siste nummeret har de et samarbeidsprosjekt med den franske tegneserieskaperen Christian Gailloux.

Gailloux og fem egyptiske tegnere har hatt en workshop sammen, og mye av arbeidet, også det uferdig, er publisert.

Shennawy har selv laget to av historiene i dette nummer.

Tegneserien hans handler om en mann som parkerer biler, og som ikke kan stoppe når han er ferdig, selv når han ser en fjernstyrt lekebil. Ikke ulikt Charlie Chaplins« Modern Times», der hovedpersonen kommer ut fra samlebåndet og forsetter de mekaniske håndbevegelsene.

Kairo er full av mennesker med små, slitsomme og dårlig betalte jobber – som bilparkereren.

Revolusjonen sprang ikke bare ut av middelklassens frustrasjon over manglende muligheter, den hentet også sin kraft i misnøyen med et liberalt økonomisk system som visstnok skapte vekst, men som ikke klarte å fordele den.

Hvem stjal revolusjonen?

Den første utgaven av Tok Tok kom ut to uker før 25. januar, dagen for den første demonstrasjonen som til slutt styrtet Hosni Mubarak fra makten.

Nå er det nesten gått ett år siden den gang.

Egypts maratonvalg er i full gang, og islamistene ligger an til å vinne absolutt flertall i parlamentet. Parlamentets rolle er ennå ikke definert, det er ikke skrevet ny grunnlov eller avholdt presidentvalg.

Militærrådet med Mubaraks tidligere forsvarsminister Hussein Tantawi har all makt og den økonomiske situasjonen for landet er svært usikker.

– Jeg tror det er viktig med satire i tider som disse, den gir utløp for usikkerheten nesten alle føler. Det er kanskje den beste måten å leve med hva som skjer på, sier Shennawy.

Men magasinet går forsiktig fram. De har foreløpig ikke hatt bråk med sensurmyndighetene, men det er fordi de aldri er eksplisitte i sin kritikk, men overlater til leseren å dømme.

– Vi har en klar politisk ide bak hva vi gjør, og vi bringer politisk kritikk. Men det er ingen direkte beskjeder, i stedet kritiserer vi gjennom fortellinger, sier tegneserieredaktøren.

Shennawy viser fram en historie der Egypt invaderes av marsboere som kommer for å stjele revolusjonen.

Men de kom for sent, revolusjonen var allerede stjålet. Og dere vet alle av hvem, sier han, og før han går tilbake til signeringen av sitt nyutgitte blad.

Satire i Egypt

Satirikerne er på fremvekst igjen i Egypt. En av landets mest kjente komikere Ahmad Mohammad Nady står bak denne tolkningen av hvordan den unge demonstranten fra Tahrir-plassen presses fra alle hold. – Gjør som din veileder sier. (Det muslimske brorskap) – Gjør det Paven sier. (Koptisk prest) – Gjør hva Militærrådet sier. (General) – Gjør hva eliten sier. (Intellektuell)

Foto: Faksimile fra Ahmad Nadys blogg

SISTE NYTT

Siste nytt