Hopp til innhold

SAS-tap på over 1 milliard før skatt

Flyselskapet SAS flyr i motvind og fikk et tap før skatt på over 1 milliard svenske kroner i andre kvartal. Nå settes store sparetiltak i verk og 300 heltidsstillinger kuttes.

SAS-fly tar av fra Gardermoen

– Vi er svært misfornøyd med resultatet, og det er dårligere enn ventet, sier konsernsjef Rickard Gustafson.

Foto: Kleiven, Paul / NTB scanpix

SAS-sjef Rickard Gustafson

SAS-konsernsjef Rickard Gustafson sier de er svært misfornøyd med resultatet.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Tapet før skatt er på 1,078 milliarder svenske kroner i andre kvartal.

Det var på forhånd ventet at selskapet ville få et resultat før skatt på svake 843 millioner i minus, men resultatet ble enda dårligere, skriver det svenske nyhetsbyrået TT. Tallene dekker perioden februar til april.

– Vi er svært misfornøyd med resultatet, og det er dårligere enn ventet. Dog er det verdt å notere at vi i april oppnådde en rekordhøy kabinfaktor og at antallet passasjerer som fløy med SAS økte med drøyt 300.000 i kvartalet. Samtidig fortsetter vi å senke enhetskostnaden, sier konsernsjef Rickard Gustafson.

Selskapet omsatte for 8,4 milliarder kroner i andre kvartal 2014, ned fra 9,9 milliarder i samme periode i fjor.

Les også: – SAS går en brutal vinter i møte

Utløser nye sparetiltak

Selskapet opplyser at det har satt i gang inntekts- og kostnadstiltak som ventes å ha en effekt på 1 milliard kroner.

– Markedsutviklingen viser at det er absolutt nødvendig at SAS agerer enda mer offensivt. Vi trapper nå opp tiltakene på både inntekts- og kostnadssiden, sier konsernsjefen.

Han sier de ytterligere kostnadstiltakene kommer til å effektivisere virksomheten og allerede i regnskapsåret 2014/2015 forventes en resultatforbedring på ytterligere 1 milliard svenske kroner.

For å oppnå en forbedringen på rundt én milliard i regnskapet skal flyselskapet nå ta følgende grep, melder VG:

  • Kutter rundt 300 heltidsstillinger på support, administrasjon, ledelse og kommersielle funksjoner hovedsakelig i Skandinavia
  • Effektiviteten i bakkeoperasjonene skal økes
  • Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres
  • Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået

Rickard Gustafson sier SAS også planlegger å utvide selskapets interkontinentale tilbud, blant annet med nye direkteruter fra Oslo og Stockholm til Nord-Amerika og Asia, med oppstart høsten 2015

– Vanskelig å finne steder å kutte

Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI

Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI.

Foto: Alexander Hagstadius

Ytterligere tiltak i milliardklassen er planlagt og vil bli kunngjort i høst.

– SAS har fått mindre penger inn enn de hadde forventet. Kostnadsmessig ligger de der de skal, men prisene har vært mye lavere og det er det ikke bare SAS som merker, sier førsteamanuensis i strategi ved Handelshøyskolen BI, Espen Andersen.


Han sier SAS stort sett har fulgt sin innsparingsplan, men nå må det spares mer.

– Problemet er at de allerede har kuttet en hel del kostnader. Det blir vanskeligere og vanskeligere å finne steder der man kan skjære ned, sier Andersen.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole i Bergen sier at sammenlignet med andre flyselskap slik som KLM, så har SAS høyere kostnader.

– Jeg tror det er riktig å si at de tok senere fatt i problemet og de hadde et større problem i utgangspunktet. Arbeidskontrakter og hele lønnssystemet har vært rigget på en mer rigid måte enn de andre, sier Steen.

Steen er positiv til at SAS kutter rundt 300 heltidsstillinger på support, administrasjon, ledelse og kommersielle funksjoner.

– SAS har vært topptungt lenge. Skal de spare så er det opplagt at det er der de må spare mest, sier han.

(NRK/NTB)

SISTE NYTT

Siste nytt