Myndighetene sier ikke at isen var årsaken til ulykken med Continental Airlines’ Dash 8-Q400-fly, men dersom det bygger seg opp is på vingene, vil det i betydelig grad påvirke flyegenskapene.
Det var lett snødrev og tåke i området da flyet styrtet torsdag.
Nett-TV: Ulykkesflyet hadde is på vingene
Ifølge informasjon som er hentet ut fra taleregistratoren og ferdskriveren til flyet, begynte flyet å kaste på seg da flapsene ble stilt inn og landingsstellet senket før landing.
Les:
Les:
Ukontrollert stup
Flygerne forsøkte å trekke opp landingsstellet igjen for å avbryte landingen, men rakk det ikke før flyet med 49 mennesker om bord gikk inn i et ukontrollert stup og traff et bolighus åtte kilometer fra flyplassen i Buffalo.
I desember gikk det amerikanske luftfartstilsynet ut med et sikkerhetsvarsel og krevde at besetningen på fly må aktivere et avisingssystem som bryter opp is som samler seg på vingene når flyet flyr inn i værforhold som skaper mye is. Dette skal alltid skje med mindre det gis uttrykkelig instruksjon om det motsatte.
Hørte kraftig lyd
Karen Wielinski er en av de overlevende fra huset som ble truffet. Til amerikanske medier forteller hun at hun satt i stua og så på TV da hun hørte en kraftig lyd.
Hennes 22 år gamle datter Jill, som også overlevde ulykken, satt og så TV i et annet rom.
– Fly passerer hele tiden over huset vårt, men denne gangen var lyden helt annerledes, den var mye høyere. Jeg tenkte med meg selv at dersom dette er et fly, kommer det til å treffe noe, forteller hun.
– I neste øyeblikk falt taket over meg.
Både hun og datteren klarte imidlertid å redde seg ut i live.
– Da vi kom ut, så jeg at baksiden av huset var borte, det brant kraftig og jeg så en flyvinge, forteller hun.