Hopp til innhold

Ryanair advarer mot e-postsvindel

Flyselskapet Ryanair advarer kunder mot å en e-post sendt ut under deres navn. I e-posten bes kunder betale om lag 4500 kroner for å få tilsendt en bil man skal ha vunnet.

Ryanair e-postsvindel

Svindel: Ryanair advarer mot en e-post sendt ut i deres navn.

Foto: Ryanair

Ryanair gikk i dag ut for å advare folk mot e-postmeldingen som går på internett der det hevdes at mottakeren har vunnet en bil i Ryanairs skrapeloddkonkurranse. Alt mottakeren trenger å gjøre er å betale 500 pund, i underkant av 4500 kroner, for å få bilen levert.

– Ryanair har kontaktet myndighetene for å forsikre seg om at folk ikke blir lurt til å betale penger til disse skruppelløse svindlerne fordi de tror de har vunnet en bil, sier pressesjef i Ryanair, Stephen McNamara, i en pressemelding.

– Kjenner ikke omfanget

Til Nrk.no sier McNamara at Ryanair ble kontaktet av en italiensk kunde, og at selskapet ikke vet hvor mange som har mottatt mailen totalt - eller hvor mange som har mottatt den i Norge.

– En italiensk kunde tok kontakt med Ryanair for å gjøre oss oppmerksom på det, men vi vet ikke hvor mange som har mottatt den totalt. Etter at vedkommende tok kontakt med oss, tok vi kontakt med myndighetetene i Storbritannia, sier McNamara.

- Kontakt politiet

McNamara oppfordrer alle nordmenn som eventuelt har gått e-posten om å ta kontakt med norsk politi.

– Dette er noe som hele Europa bør vite om, da det gjelder kunder over hele kontinentet. De som har sendt ut dette benytter seg av Ryanairs gode rykte for å svindle til seg penger, sier McNamara.

Ryanair har varslet Consumer Direct i Storbritannia som jobber med internettsvindler.

Tre kunder vant bil

E-postsvindelen kommer etter at Ryanair nylig bekreftet en utskriftsfeil på sine skrapelodd som førte til at tre passasjerer fra samme fly vant én bil hver.

"Ryanair og Brandforce (firmaet som opererer Ryanairs skrapelodd) vil minne passasjerene om at de kun kan vinne biler ved å kjøpe skrapelodd til 16 kroner om bord i Ryanairs fly, skrape frem tre biler og deretter kontakte Brandforce for å kreve sin premie. Ryanair oppfordrer alle som mottar denne svindelmailen om å kontakte Ryanair", skriver selskapet i en pressemelding.

– Bare passasjerer som har kjøpt skrapelodd, skrapt frem tre biler og kontaktet Brandforce kan vinne denne premien. Det er trist at slike kriminelle prøver å lure godtroende mennesker på denne måten, sier pressesjef i Ryanair, Stephen McNamara.