Dette vil føre til en sterk økning i kostnadene, og omtales av avisen som et svar på EUs restriksjoner mot Russland.
NTB skriver at det russiske lavkostselskapet Dobroljot, som drives at det statseide Aeroflot, måtte innstille alle sin avganger i forrige uke da leieavtaler for fly ble kansellert.
Dette tiltaket inngikk i EUs sanksjonspakke. Konkret ble selskapet rammet fordi det har ruter til Krim, den ukrainske halvøya i Svartehavet som Russland tok kontroll over i mars.
- Les også:
– SAS flyr som normalt
Vedomosti skriver at restriksjoner mot flygninger over russisk område er blant de mottiltak som blir drøftet i regjeringen. Men et forbud vil ikke bare ramme de store som Lufthansa, British Airways og Air France. Det vil også redusere de 300 millioner dollar - over 1,8 milliarder kroner - som Russland årlig får i overflygningsavgifter.
SAS flyr til Moskva og flyr også over Russland på veg til tre asiatiske destinasjoner. Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, sier til NRK at selskapet ikke har fått informasjon om noe flyforbud, verken gjennom luftfartsmyndigheter eller andre offisielle kanaler.
- SAS flyr som normalt, sier Sandstø.
– Dyrere
Daglig leder i Finnair Norge, Kennet Gilberg, sier at et eventuelt flyforbud ikke vil føre til at flyene blir satt på bakken, men at de i så fall vil fly i andre luftrom.
- Det blir selvsagt langt dyrere, sier Gilberg, til NRK.
Finnair flyr gjennom russisk luftrom til 15 destinasjoner i Asia.
Avisen Vedomosti skriver at de store selskapene er klar over tenkningen på russisk side og ser med uro på en utvikling som kan koste dem så mye som 1,3 milliarder dollar - 8 milliarder kroner - i en tremånedersperiode. Tallet er ikke bekreftet fra vestlig hold.
Begrensninger eller forbud vil føre til lengre flyturer, økte drivstoffkostnader og andre økte utgifter. Det vil svekke de europeiske selskapene i kampen med asiatiske konkurrenter.