Kontroversiell privatisering populær på børsen

Private investorer strømmer til for å sikre seg aksjer i britiske Royal Mail, i det som betegnes som en av de mest kontroversielle privatiseringene i nyere tid.

Royal Mail postkasse utenfor Charing Cross station i London

Privatiseringen av Royal Mail er en av de største privatiseringene i England siden 1990-tallet.

Foto: ANDREW WINNING / Reuters

Etter at det ble klart at aksjene i det nesten 500 år gamle selskapet, Royal Mail ble lagt ut for salg, strømmer private investorer til for å sikre seg aksjer.

Den britiske regjeringen er i ferd med å ferdigstille salget av majoritetsandelen av aksjene, på tross av sterke reaksjoner fra opposisjonen og trusler om streik fra de postansattes fagforeninger.

Fristen for folk flest til å kjøpe aksjer var tirsdag.

De fullstendige salgstallene er ikke klare, men selskapet skal være syv ganger overtegnet, med 700.000 søknader om aksjekjøp, ifølge Reuters.

Les også: 30 millioner brev forsinket
Les også:
Favorittpostmannen kan få sparken

Saken fortsetter under bildet

Royal Mail ansatte protesterer

Privatiseringen har møtt mye motstand blant selskapets fagforeninger. Onsdag denne uka protesterte Royal Mail-ansatte mot salget i London.

Foto: Matt Dunham / Ap

Verdier for over 3 milliarder

 Vince Cable

Næringsminister Vince Cable biter ikke på kritikken fra opposisjonen.

Foto: Leon Neal / AFP

Ifølge næringsminister Vince Cable har aksjene som nå selges, en samlet verdi på rundt 3 milliarder pund, eller om lag 28 milliarder kroner.

Partiet Labour har anklaget regjeringen for å selge aksjene til for lav pris, og vil at salget skal settes på vent.

De frykter at undervurderte aksjer vil gi en bratt prisøkning i den første perioden, en økning som burde komme skattebetalerne til gode.

Cable er uenig i kritikken. Han sier ifølge BBC at prisen ble satt etter omfattende konsultasjon med investorer.

– Vi er sikre på at de er priset riktig.

Les også: Monopolet over for Postmann Pat

En av de største privatiseringene i nyere tid

Da næringsdepartementet i London kunngjorde at selskapet skulle privatiseres, bestemte de samtidig at flesteparten av selskapets aksjer skulle selges på børsen, men at 10 prosent blir forbeholdt de ansatte.

Regjeringen antar at om lag 30 prosent av aksjene vil tilfalle privatpersoner.

Privatiseringen er en av de største siden det tidligere statsbaneselskapet British Rail ble stykket opp og delene solgt på 1990-tallet.

Les også: Britiske jernbaner får milliardhjelp

SISTE NYTT

Siste nytt

Nå kan du betale med ansiktet på metroen i Moskva

MOSKVA (NRK): Om et par uker kan alle som reiser med metroen i Moskva betale med ansiktsgjenkjenning. Kritiske røster mener overvåkingen av folk blir altfor omfattende.