Hopp til innhold
Urix forklarer

Det nye romkappløpet har startet

Tirsdag ble verdens rikeste Jeff Bezos skutt 100 kilometer opp i lufta, så vidt utenfor vår atmosfære. I motsetning til forrige ukes «hanekamp» med Richard Branson, om å bli førstemann til verdensrommet, er det virkelig nå romkappløpet starter.

Bezozbrødrene ble skutt ut i verdensrommet, og landet trygt på jorda etter kort tid.

Verdens rikeste menneske er ikke bare interessert i å sende turister opp til verdensrommet. Richard Branson og Virigin Galactic gjorde et stort nummer ut av å bli den første.

Bezos, som nylig gikk av som administrerende direktør for Amazon, sikter langt høyere.

Stabil leverandør

Ifølge Wall Street Journal er det ventet at Jeff Bezos Blue Origin og andre romfarsselskap kan omsette over 1000 milliarder dollar årlig i 2040 på aktivitet utenfor vår atmosfære. Det kan være transport til bane rundt jorda eller månen, gruvedrift på asteroider og romturisme.

Han kan også bli den første dollarbillionæren i historien, om inntjeningen fortsetter som i dag, ifølge analyseselskapet Comparisun.

I dag handler det om oppskytingen av raketten New Shepard.

Den er oppkalt etter den første amerikaneren i verdensrommet, Alan Shepard.

Raketten New Shepard, oppkalt etter Alan Shepard som ble den første amerikaneren til å nå verdensrommet i 1961, skytes opp i dag. For første gang sitter fire personer på toppen i en egen kapsel.

Raketten New Shepard, oppkalt etter Alan Shepard som ble den første amerikaneren til å nå verdensrommet i 1961, skytes opp i dag. For første gang sitter fire personer på toppen i en egen kapsel.

Foto: HO / AFP

Raketteknologien har endret seg voldsomt siden Mercury-programmet på 60-tallet.

Det er også ekstremt dyrt å sende gods og mennesker opp fra jordas gravitasjon.

Nasas utregninger tilsvarer rundt 200 000 norske kroner per kilo.

Ideen om å kutte kostnaden på rakettene er gjenbruk.

Fram til nå har Blue Origin skutt opp og landet 9 New Shepard-raketter siden 2017.

Dette blir den første med mennesker om bord.

Konkurrenten SpaceX med Elon Musk i spissen, har 23 vellykkede landinger bare hittil i år. Minst en av dem har vært bemannet.

Astronautene Shannon Walker, Victor Glover, Mike Hopkins, og japanske Soichi Noguchi ble skutt opp fra Florida med hjelp av en SpaceX-rakett tidligere i år. De jobber nå ved Den internasjonale romstasjonen.

Astronautene Shannon Walker, Victor Glover, Mike Hopkins, og japanske Soichi Noguchi ble skutt opp fra Florida med hjelp av en SpaceX-rakett tidligere i år. De jobber nå ved Den internasjonale romstasjonen.

Foto: NASA/Bill Ingalls / Reuters

– Skal Bezos klare å selge produktet sitt, må han kunne vise trygghet og stabilitet, sier romfartsanalytikeren Marco Cáceres til Wall Street Journal.

Kontrakter

Tidligere i år la Nasa ut et anbud; de trenger et billig landingsfartøy til månen.

Nasa og USA har bestemt at de skal tilbake.

Programmet, oppkalt etter den greske guden Artemis, skal etter planen sørge for nye fotavtrykk på månens overflate innen 2024. For at senatorer og politikere i USA skal godkjenne programmet, må kostnadene ned.

Og her kommer de private aktørene inn. De vil gjenbruke rakettene sine.

Samtidig, tjene uhorvelige mengder penger.

SpaceX vant kontrakten, med sin Starship-rakett. En seier til Elon Musk, som startet romfartsselskapet bare to år etter Bezos, i 2002.

En konsepttegning av SpaceXs rakett Starship som vant anbudet om å lande Nasas astronauter til Månen i 2024.

Konsepttegningen av SpaceXs Starship på månen. De vant kontrakten om å frakte amerikanske astronauter til månen gjennom Artemis-programmet i løpet av 2024.

Foto: SpaceX/NASA

Men både Blue Origin og andre selskaper som leverte inn søknader, har klaget på tildelingen.

Bezos mener det hele er en «stor risiko» for både konkurranse, omdømme og utvikling fordi kun ett selskap fikk kontrakten. Og at måneprosjektet kan være i fare.

Selvsagt vil han selv ha kontrakten. For det er snakk om milliarder av dollar.

Buss in space

Vi er i begynnelsen av et nytt romkappløp.

Denne gangen er det milliardærer som står i spissen. Jeff Bezos har lenge uttalt at han har stor fascinasjon av månen.

Elon Musk er godt i gang med å bygge en satellittbasert internettjeneste for oss dødelige, uavhengig av hvor vi bor.

Han skal også sende romturister rundt månen innen 2023 med sitt «dear moon»-prosjekt. Her kan du faktisk søke om å bli med!

MIlliardæren Yusaku Maezawa har betalt den første turen rundt månen som passasjer. Hans prosjekt Dear Moon skal etter planen reise rundt månen i 2023.

Milliardæren Yusaku Maezawa har betalt den første turen rundt månen som passasjer. Hans prosjekt Dear Moon skal etter planen reise rundt månen i 2023.

Foto: DAVID MCNEW / AFP

Når metaller og mineraler ikke lengre kan utvinnes på jorda fordi det er tomt, vil gruvedrift på asteroider bli en realitet.

Og Nasa sier de vil sende amerikanere til den røde planeten innen 2040.

Elon Musk vil dra så tidlig som mulig. Men han sier reisen sannsynligvis vil være dødelig for noen av astronautene.

En konsepttegning av drømmen til Elon Musk. Han ønsker å etablere en koloni på Mars i løpet av vår livstid.

En konsepttegning av drømmen til Elon Musk. Han ønsker å etablere en koloni på Mars i løpet av vår livstid.

Illustrasjon: SpaceX

Problemet for de private selskapene er å satse penger på dyre prosjekter de ikke vil se utbytte av, før etter flere tiår.

Derfor er romfartspolitikken viktig blant de store nasjonene.

USA er ikke alene om slike planer.

Kinas Yutu-2-sonde har tuslet nesten en kilometer på overflaten av månen siden 2019. Russland vil også sende en rover i løpet av 2021. Og begge landene har planer om en felles månebase. I tillegg satser India på å skyte sine første astronauter ut i verdensrommet neste år.

Kost/nytte

Kritikere mener heller vi bør bruke penger på oss som er på jorda.

Laster Twitter-innhold

Senator Bernie Sanders mener at Kongressen i USA ikke bør gi Nasa og milliardærene mer penger, noe senator Maria Cantwell fra delstaten Washington er uenig i.

Hun vil nemlig sørge for at Jeff Bezos får sin etterlengtede kontrakt på å frakte astronauter til månen.

Blue Origins månelandingsfartøy Blue Moon ble presentert tidligere i år av eieren Jeff Bezos.

Blue Origins månelandingsfartøy Blue Moon ble presentert tidligere i år av eieren Jeff Bezos.

Foto: SAUL LOEB / AFP

Mye tyder på at Bezos har brukt midler på lobbyvirksomhet. Blue Origin har sitt hovedkvarter i Cantwells delstat.

Viljen til å bruke milliarder av dollar på romfart er politisk betent i USA. Det ble aldri noen Apollo 18, enda Nasa planla flere år med månelandinger utover 70-tallet.

Sist vi mennesker besøkte månen kjørte astronaut Eugene Cernan rundt i en spesialbygd månebil. Det var i 1972.

Sist vi mennesker besøkte månen kjørte astronaut Eugene Cernan rundt i en spesialbygd månebil. Det var i 1972.

Foto: NASA / Reuters

Og Constellation-programmet som skulle sende astronauter til månen på 2010-tallet, ble avsluttet av tidligere president Barack Obama.

Grunnen? Det ble for dyrt.

Men hva vil vi få igjen av et nytt romkappløp?

Utvilsomt er det teknologi som vi vanlige folk vil kunne bruke i framtiden.

Sover du på tempur-madrass? Har du LED-lys i bilen? Bruker du et trådløst headset? Eller spiser du tørrmat på tur?

Dette er teknologi utviklet av Nasa.

Og drømmen om å nå stjernene er kanskje nærmere enn vi tror.

Hei!

Det er skikkelig gøy å være korrespondent i USA. Men det er et stort land, og jeg klarer ikke alltid å få med meg alt som skjer.

Har du et ønske om saker du vil vite mer om?

Eller har du et skikkelig godt tips til meg?

Send en epost, eller DM på Instagram eller Twitter.

SISTE NYTT

Siste nytt