Den blågrå marmoren fra Carrara-distriktet, som ligger nord i Toscana, har vært ettertraktet i århundrer.
Michelangelos «David» er blant skulpturene som er formet av den myke bergarten.
Nå er imidlertid meisel og hammer byttet ut med en fjernkontroll, elektrisitet og en robotarm med navnet ABB2.
ABB2 og dens robot-søsken eies av bedriften Robotor. Bedriften omtaler arbeidet sitt som «en ny generasjon skulpturer» på egne hjemmesider.
Ny teknologi
Det ligger omtrent 150 marmorsteinbrudd i Carrara-området i Toscana, og marmoren selges over hele verden.
En hjullaster forsøker å frakte en blokk marmor i Cervaiole-steinbruddet i Toscana.
Foto: Alessandro Bianchi / ReutersMed en spiss laget av sink hugger robotarmen ut statuer formet som barn, kvinner, Jesus på korset, engler og byster av menn i dress.
– Vi trenger ikke en ny Michelangelo – vi har allerede hatt en, uttaler Michele Basaldella, en av teknikerne som styrer robotarmen.
Michele Basaldella mener, i likhet med sine kolleger, at å benytte seg av teknologien på markedet er den eneste måten å sikre at Italia holder seg på verdenstoppen.
Hodene bak robotene mener teknologien er den eneste måten å sikre at Italia fortsetter å være ledende innen steinhuggerfeltet.
Foto: ALESSANDRO GRASSANI / NYT– Det tar rett og slett for lang tid å hugge ut skulpturer for hånd. Om Carrera-marmoren og industrien her skulle holde seg levende, er ny teknologi det eneste rette å satse på, sier Giacomo Massari, en av grunnleggerne av Robotor.
Frykter for ryktet
Michele Monfroni, som holder til i et eget studio litt utenfor Carrara, er ikke så glad i den nye teknologien.
– Hadde Michelangelo sett dette, hadde han revet seg i håret, sier Monfroni.
– Roboter er business, skulpturer er lidenskap, legger han til.
Skulptøren frykter marmorstatuene mister sin internasjonale popularitet om de ikke lenger hugges ut for hånd.
En arbeider firer seg ned langs et av marmorsteinbruddene i Toscana.
Foto: ALESSANDRO BIANCHI / ReutersDen lokale kunsthistorikeren Marco Ciampolini mener dagene da steinstatuer ble hugget ut med hammer og meisel, i et ensomt atelier, er en utdatert utopi.
– Også Michelangelo delegerte en del av arbeidet sitt til kolleger og studenter. Samtidig er finessen som ligger i fingerspissene hos kunstnerne noe robotene ennå ikke har klart å oppnå, sier Ciampolini.